• جمعه / ۲۲ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402102215527
  • خبرنگار : 71038

استقبال نروژ از نقش سازنده ایران برای کاهش تنش‌ها در منطقه

استقبال نروژ از نقش سازنده ایران برای کاهش تنش‌ها در منطقه

وزیر خارجه نروژ در رایزنی تلفنی با همتای ایرانی خود، از نقش سازنده ایران در منطقه برای کاهش تنش‌ها استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رایزنی تلفنی با «اسپن بارت اید» همتای نروژی خود، با تبریک سال نو میلادی به دولت و مردم نروژ گفت: نباید اجازه داد برخی موضوعات حاشیه‌ای روابط خوب ۲ کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: اتفاق‌نظر داریم که تدوام رایزنی میان تهران و اسلو به گسترش روابط در ابعاد مورد علاقه کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه و کرانه باختری و تقدیر از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت از این رژیم گفت: لازم است نسل‌کشی علیه غزه و کرانه متوقف و محاصره انسانی فورا خاتمه یابد.

امیرعبداللهیان افزود: ورود آمریکا به جنگ مستقیم علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان غزه خطای راهبردی است. ما از روزهای آغاز بمباران و نسل‌کشی در غزه هشدار دادیم که جنگ راه‌حل نیست اما در صورت تداوم کشتار غیرنظامیان غزه و کرانه دامنه جنگ توسعه می‌یابد. این هشدار به‌واسطه شناخت ما از وضعیت منطقه در حمایت از فلسطین است.

امیرعبداللهیان با اشاره به پایبندی همه طرف‌ها به امنیت دریانوردی، به اقدامات یمن در حمایت از مردم فلسطین پرداخت و گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست و رهبران یمنی با تاکید بر امنیت دریانوردی می‌گویند تنها کشتی‌هایی که با هدف گسترش جنگ و ارسال سلاح عازم سرزمین های اشغالی هستند را متوقف می‌کنند.

اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با محکوم‌کردن حادثه تروریستی کرمان و تسلیت به دولت و مردم ایران گفت: نروژ تسلیت عمیق خود را به دولت و مردم ایران در مورد حادثه تروریستی کرمان اعلام می‌دارد.

وزیر خارجه نروژ همچنین تاکید کرد: توسعه روابط میان ۲ کشور همواره مورد توجه اسلو هست و مواضع رسمی نروژ توسط مقامات دولتی اعلام می‌شود.

وزیر خارجه نروژ لزوم آتش بس فوری، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و شروع فرآیند سیاسی مبتنی بر  شکل‌گیری حکومت مستقل فلسطینی را مورد تاکید قرار داد و از نقش سازنده ایران در منطقه برای کاهش تنش‌ها استقبال کرد.

طرفین بر ادامه تماس‌ها، مشورت و تبادل‌نظرهای سیاسی در موضوعات مورد اهتمام ۲ کشور تفاهم کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha