• شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402102315917
  • خبرنگار : 50622

مصرف ناکافی لبنیات و کاهش مواجهه با آفتاب در کودکان را جدی بگیرید

مصرف ناکافی لبنیات و کاهش مواجهه با آفتاب در کودکان را جدی بگیرید

ایسنا/البرز فوق تخصص گوارش کودکان گفت: کاهش مواجهه با آفتاب و در برخی موارد مصرف ناکافی لبنیات موجب سطح پایین ویتامین D در بدن می‌شود. از طرفی دیگر کافی نبودن مصرف گوشت قرمز، موجب شیوع کمبود آهن در کودکان و نوجوانان شده است.

دکتر حمیدرضا صادقی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در خصوص مسائل تغذیه‌ای کودکان موضوعی که در کشور ما و حتی در ابعاد وسیع‌تر در خاورمیانه با آن مواجه هستیم، شیوع کمبود روی، آهن و ویتامین D در کودکان است.

وی افزود: کاهش مواجهه با آفتاب و در برخی موارد مصرف ناکافی لبنیات موجب سطح پایین ویتامین D در بدن می‌شود. از طرفی دیگر کافی نبودن مصرف گوشت قرمز، موجب شیوع کمبود آهن در کودکان و نوجوانان شده است. باید به این نکته توجه کرد که این کمبودها اغلب بر اساس بررسی آزمایشگاهی مشخص می‌شود، لذا باید بدانیم که هر کودک به چه میزان از این ویتامین‌ها یا املاح نیاز خواهد داشت.

فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: در این میان نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، نحوه برطرف کردن این نیاز است. در این خصوص باید گفت که مصرف غذاهای متنوع قدم اول در تامین این کمبودهاست، وعده غذایی مناسب باید شامل ۵۰ درصد سبزیجات و میوه بوده و در کنار آن باید مقدار کافی از لبنیات اضافه شود. اگر از راه تغذیه مناسب به سطح کافی از ویتامین و املاح در بدن نرسیدیم، در گام بعدی سراغ مکمل‌ها می‌رویم.

دکتر صادقی در ادامه گفت: از طرف دیگر متاسفانه خانواده‌ها به غلط و خودسرانه اقدام به تهیه و خوراندن مکمل‌ها به کودکان خود می‌کنند و به طوری که امروزه مصرف غیر ضروری و بیش از حد این مکمل‌ها در کودکان عوارضی را به همراه داشته که از دید خانواده ها کمی پنهان است. در این میان می‌توان به مواردی چون تهوع، استفراغ، درد شکم، اختلال خواب، سردرد و غیره اشاره کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان کرد: در بازار انواع مکمل‌ها به فروش می‌رسد و گاهاً خانواده بدون نظر پزشک نسبت به تهیه آن اقدام می‌کند. ولی باید خاطر نشان کرد که درصد املاح و ویتامین‌های مورد استفاده در هر دارو بسیار متفاوت است و حتماً باید با نظر پزشک مصرف شوند تا کودک دچار عوارض نشود. نکته مهم پایانی این است که اگر کودک تغذیه کامل داشته باشد نیاز به مصرف هیچ گونه مکملی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۰:۴۲

در شهری که شش ماهش ریز گرد و شش ماهش وارونگی مدام وضعیت هوا نامطلوب برای کودکان و گروه های حساس لبنیات گرون این توصیه ها محلی از اعراب ندارد