• شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402102316014
  • خبرنگار : 71299

معرفی کتاب

حدیقه‌ حیدری ناگفته‌هایی از عشق، انسانیت و عرفان الهی

حدیقه‌ حیدری ناگفته‌هایی از عشق، انسانیت و عرفان الهی

ایسنا/ایلام محمدعلی قاسمی در کتاب «حدیقه حیدری»، خاطرات عارف مجاهد حضرت آیت‌الله حیدری ایلامی خوانندگان را به باغ تماشای جهان ناگفته‌های مجتهد مبارزی می‌برد که عشق و انسانیت و عرفان الهی است.

همین ابتدا بگویم «حدیقه حیدری» کتاب بسیار جذابی است. مقدمه فوق‌العاده شیرینی دارد. «قاب زندگی» قهرمان داستان که نویسنده آن را روایت کرده، آنقدر حس خوبی در مخاطب ایجاد می‌کند که خواندن ۳۵۰ صفحه کتاب برایش سهل می‌شود.

نویسنده پس از مقدمه و قاب زندگی، کتاب را در ۴۵ قاب به شیوه‌ای دلکش نگاشته که هر قاب روایت یکی از راویان اعم از اعضای خانواده، یاران و همراهان و مسئولان کشوری و استانی وقت است و هر کدام از دیدگاه خود «آیت‌الله حیدری ایلامی» را روایت کرده‌اند.

در بخش بعدی این عالم وارسته از منظر عالمان دینی روایت می‌شود که علمای بزرگ و معروف شیعه نظرات خود را در مورد ایشان بیان کرده اند سپس نامه شیخ احمد کافی به عالِم ایلامی آمده که این نامه در روشن شدن زوایای تاریخی دوره انقلاب و تبعید مرحوم کافی به استان ایلام بسیار موثر است.

پس از این بخش وصیت‌نامه این مجتهد به همراه تصاویر بخش‌های پایانی کتاب را شکل می‌دهد. حدیقه حیدری را می‌توان دستاوردی خلاق در اجرای فرم روایت در کتاب‌های تاریخ شفاهی دانست. روایت‌های چهل و پنجگانه و روایت‌های علمای دینی در هر فصل با تکنیکی هوشمندانه ما را با فضاهای سیاسی، اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی سال‌های ۱۳۰۴ تا پس از جنگ تحمیلی همراه می‌کند.

«محمدعلی قاسمی» در هر قاب، هر بار قصه تازه‌ای از این شخصیت ممتاز به تصویر می‌کشد و به گفته خود او « بی‌شک خوانش این کتاب ما را به باغ تماشای جهان ناگفته‌های مجتهد مبارزی می‌برد که آیینه‌دار عشق و انسانیت و عرفان الهی است(صفحه ۱۲).

هر راوی، ما را با زوایای شخصیت کسی آشناتر می‌کند که به دعوت مردم ایلام به زادگاه خود باز می‌گردد و در دو اتفاق مهم و حیاتی آن زمان یعنی انقلاب و جنگ تحمیلی در میان مردم نقش اساسی و مدیریت موفق داشته است.

این حضور آن‌چنان تأثیر شگرفی در میان مردمان این دیار داشته است که مخاطب ایلامی با درک این این تأثیر بزرگ و هم به‌واسطه قرابت‌هایی که با شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و روایت‌های کتاب دارد بیشتر با آن همراه می‌شود.

قاب‌های مربوط به خانواده این مجتهد بسیار جذاب هستند چرا که پرده از ناگفته‌های زندگی و معنویت و عرفان ایشان برمی‌گیرد. هیچ قابی خسته کننده و بی‌مطلب نیست و در مسیر خواندن ملال به وجود نمی‌آید این تکنیک نویسنده است که از صناعت پنهان پرداخت روایت‌ها بهره برده و چنان به آن‌ها جذابیت بخشیده که هر مخاطبی را تا پایان با خود همراه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha