• شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402102316389
  • خبرنگار : 50034

یک مسئول عنوان کرد

کم‌توجهی به رشته کشاورزی در کنکور

کم‌توجهی به رشته کشاورزی در کنکور

ایسنا/همدان نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه روزمرگی در وزارتخانه از مشکلات دهه اخیر بوده است، گفت: اگر به برگزاری کنکور نگاه کنیم کشاورزی جزو رشته‌هایی است که به آن کم توجهی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی در دیدار با استاندار همدان، با بیان اینکه امنیت غذایی و مواجه شدن با تغییر اقلیم ما را وادار می‌کند که نسبت به کشاورزی عالمانه‌تر برخورد کنیم، اظهار کرد: سند امنیت غذایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.    

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر امر کشاورزی در تولیدات داخلی تضعیف شده و آنچنان که باید به آن توجه نشده است، اظهار کرد: جایگاه اجتماعی کشاورزی نیز تعدیل شده و سن کشاورزان روز به روز در حال افزایش است.

ربانی مطرح  کرد: اگر به برگزاری کنکور نگاه کنیم کشاورزی جزو رشته‌هایی است که به آن کم توجهی می‌شود و این نشان می‌دهد که برای حل این خلاء باید اقدام درخوری با محور مسأله امنیت غذایی صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه روزمرگی در وزارتخانه از مشکلات دهه اخیر بوده است، تصریح کرد: سند امنیت غذایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و این گام بزرگی است تا وزراتخانه از روزمرگی فاصله بگیرد و به اقدامات بنیادی بپردازد.

وی با بیان اینکه مسأله امنیت غذایی و مواجه شدن با تغییر اقلیم ما را وادار می‌کند که نسبت به کشاورزی عالمانه‌تر برخورد کنیم، ادامه داد: در حوزه فرهنگی و فرهنگ‌سازی باید گفتمانی برای حوزه کشاورزی ایجاد کرد که در استان اقدامات خوبی صورت گرفته و نقشه راه استان با توجه به امتیازات نسبی تدوین شده اگرچه این مهم گام اول است و گام‌های بعدی نیز حائز اهمیت است.

ربانی با بیان اینکه گمان می‌کنم که در حوزه کشاورزی عقب‌ماندگی داریم و کشاورزان جزو قشر مظلوم جامعه هستند، خاطرنشان کرد: کشاورزان خودشان زحمت می‌کشند و ضمن توقع کم، به حمایت‌های ما نیاز دارند.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان با توجه به سبقه مذهبی و دینی همچنین امتیازاتی که دارد می‌تواند استانی الگو در حوزه کشاورزی باشد، اظهار کرد: کشاورزی مسأله‌ای است که باید به آن فراقوه توجه کرد و در راه اعتلای آن پیش رفت.

استاندار همدان نیز با اشاره به رویکرد استان در کشاورزی گفت: امنیت غذایی، ارتقاء بهره‌وری و کاهش مصرف آب رویکرد کشاورزی در استان است چراکه آب مهمترین سرفصل تولید به شمار می‌رود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه رویکرد ما در کشاورزی امنیت غذایی، ارتقاء بهره‌وری و کاهش مصرف آب است، اظهار کرد: کاهش نزولات آسمانی ما بر این داشته که بیش از پیش نسبت به مصرف بهینه آب اقداماتی داشته‌ باشیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، وی با بیان اینکه مصرف بهینه آب و حفظ خاک امروز در اولویت‌ است، افزود: ۷۰ درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی است از همین رو مصرف بهینه باید مجدانه پیگیری شود.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه در استان در عرصه تولیدات کشاورزی اقدامات درخوری صورت گرفته است، ادامه داد: آب مهمترین سرفصل تولید به شمار می‌رود بنابراین الگوی رفتاری برای مصرف آب همچون ممنوعیت کشت ۱۲۰۰ هکتار هندوانه در استان که در راستای مصرف بهینه آب انجام شده است، مدنظر باشد.

قاسمی‌فرزاد به نگرانی و دغدغه در بحث آب اشاره کرد و گفت: کشت‌های گلخانه‌ای، بهره‌وری از پساب و کشت‌های کم‌آب‌بر اقداماتی در راستای مصرف کمتر آب است.

وی بر ارزش افزوده کشت‌های کم‌آب‌بر همچون زعفران، پسته، گل‌محمدی و گشنیز اشاره کرد و یادآور شد: کشت جایگزین و مصرف بهینه آب نیاز به یک نقشه مستند و ملی دارد که به صورت ملی و سازمانی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۰۱:۱۹

بچه ها عاقل شدن رشته کشاورزی را انتخاب نمیکنند چون میدونند که بعد از فارغ التحصیلی بیکار میشینن تو خونه من خودم ارشد کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس را دارم نه تنها بیکارم بلکه شدم درس عبرت اقوام که دیگه درس نخونن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۰۰:۱۹

کارشناس مکانیزاسیون سال ۹۰ یک بار این مدرک به درد من نخورد چون اصلا بازار کاری نداره