• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402102417021
  • خبرنگار : 50645

فوق تخصص شبکیه و لیزر:

بیماران دیابتی باید سالانه یکبار معاینه کامل چشمی شوند

بیماران دیابتی باید سالانه یکبار معاینه کامل چشمی شوند

ایسنا/آذربایجان شرقی فوق تخصص شبکیه و لیزر گفت: بیماران دیابتی برای جلوگیری از عوارض چشمی ضروریست سالانه حداقل یک بار تحت معاینه کامل چشم قرار گیرند.

دکتر منصور هادی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دیابت بیماری بسیار جدیست که می‌تواند به مشکلاتی همچون نابینایی بیماری قلبی، نارسایی کلیوی و قطع عضو منجر گردد اما بیماران می‌توانند با رعایت رژیم غذایی، ورزش و مصرف دارو بیماری خود را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه عوارض چشمی ناشی از دیابت را می‌توان پیش از ایجاد اختلال بینایی درمان کرد، افزود: عوارض چشمی دیابت گروهی از مشکلات چشمی را در بر می‌گیرد که بیماران در طول زندگی ممکن است به آنها مبتلا شوند که اگر درمان نشود این مشکلات می‌توانند به اختلال بینایی جدی یا حتی نابینایی منجر گردند.  

 هادی زاده عوارض چشمی دیابت را آب مروارید زودرس، آب سیاه و آسیب به عروق خونی در شبکه عنوان کرد.

وی گفت: آسیب به عروق خونی در شبکیه (رتینوپاتی دیابتی) شایع‌ترین عارضه بیماری قند و یکی از دلایل عمده نابینایی در بزرگسالان می‌باشد که با تورم در مرکز بینایی شبکیه و خونریزی در شبکیه و زجاجیه همراه است.

فوق تخصص شبکیه و لیزر اضافه کرد: رتینوپاتی دیابتی معمولاً با اختلال بینایی بیمار همراه نیست اما پس از گذشت چند سال پیشرفت کرده و بینایی را تهدید می‌کند که اگر درمان به موقع انجام گیرد می‌تواند ۹۰ درصد از بیماران مبتلا را از خطر نابینایی نجات دهد.

وی همچنین ادامه داد: کاتاراکت و آب مروارید زودرس باعث کدر شدن عدسی چشم می‌گردد و گلوکوم یا آب سیاه با افزایش فشار مایع داخل چشمی موجب آسیب عصب بینایی و اختلال بینایی می شود.

هادی زاده با تاکید بر اینکه تمامی بیماران دیابتی سالانه باید حداقل یک بار تحت معاینه کامل چشم قرار گیرند، گفت: معاینات منظم چشمی برای افراد مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است زیرا به طور معمول بیماری این افراد تا مرحله پیشرفته علائمی ندارد.

وی با بیان اینکه لیزر درمانی معمولاً بینایی از دست رفته را برنمی‌گرداند، اظهار کرد: لیزر مانع از افزایش اختلال بینایی می‌شود، همچنین جهت جلوگیری از ورم شبکه و خونریزی، دارو به صورت آمپول داخل زجاجیه تزریق می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha