• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402102417084
  • خبرنگار : 50636

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت، خبر داد:

پیشرفت ۲۳درصدی مرمت عمارت بلدیه رشت/ سربندی بام بلدیه پیش از بارندگی به اتمام رسید

پیشرفت ۲۳درصدی مرمت عمارت بلدیه رشت/ سربندی بام بلدیه پیش از بارندگی به اتمام رسید

ایسنا/گیلان امید اکبری با اعلام این خبر گفت: سربندی بام عمارت بلدیه رشت پیش از آغاز بارندگی ها در زمستان به اتمام رسیده و بزرگترین پروژه مرمتی شمال کشور، تاکنون ۲۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 امید اکبری با اعلام این خبر گفت: سربندی بام عمارت بلدیه رشت پیش از آغاز بارندگی ها در زمستان به اتمام رسیده و بزرگترین پروژه مرمتی شمال کشور، تاکنون ۲۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی، با اشاره به زمان آغاز فاز دوم پروژه مرمت شاخص ترین بنای میراثی گیلان، اظهار کرد: ۲۸شهریورماه، کارگاه مرمت عمارت بلدیه، تحویل پیمانکار پروژه شده است و خوشبختانه پیمانکار طرف قرارداد با سرعت عملیات اجرایی مرمت را به پیش می برد و تاکنون مراحل مختلف مرمت، پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است.

اکبری، با بیان اینکه مدت پروژه ۱۸ ماه برآورد شده است، افزود: برای جلوگیری از نفوذ نزولات جوی به بنا، پس از واچینی سقف اصلی، حلب پوششی بعنوان سقف موقت با داربست بر روی بام قرار گرفت تا کارگران بتوانند چوب های پوسیده بام را به راحتی تعویض کنند.

در فاز نخست، بام یال شرقی مرمت شده بود و در فاز دوم، بام یال غربی برچیده شد و با تعویض چوب های پوسیده سربندی،  مرمت صندوقه چوبی بام یال غربی و سربندی بام بخش میانی انجام شده است.

وی، همچنین گفت: دودکش های بلدیه، سال های گذشته با اجرای شوفاژکاری ساختمان مسدود شده بود. در پروژه مرمت، تلاش برای بازگرداندن اصالت بناست. بنابراین دودکش های آجری بام مجدد اجرا شده و همچنین لوژنک بام یال غربی نیز مرمت و احیا گردید.

اکبری، با اشاره به حذف دیوارهای الحاقی -که در گذر زمان به بنا تحمیل شده بود- اضافه کرد: اندودها و لایه های فرسوده از روی  دیوارهای داخلی و بدنه نمای اصلی ساختمان به دقت تراشیده شده است و پس از حذف دیوارهای الحاقی، اجرای اندود گچی دیوارهای داخلی آغاز شده است.

رئیس سازمان عمران، با اشاره به نظارت بر پروژه از سوی حوزه بازآفرینی سازمان عمران گفت: عمارت بلدیه رشت به عنوان شاخص ترین بنای میراثی مرکز گیلان است و با توجه به اینکه تاکنون مرمت اساسی و اصولی در این بنا صورت نگرفته بود، پروژه مهمی است و تمامی مراحل مرمت از سوی اداره کل میراث فرهنگی گیلان، به عنوان ناظر عالیه رصد می شود.

اکبری ابراز امیدواری کرد؛ پس از پایان مهلت اعلام شده برای مرمت، عمارت بلدیه رشت به عنوان موزه مردم شناسی و بلدیه تغییرکاربری یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha