• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های کشور
  • کد خبر: 1402102417265
  • منبع : دانشگاه یزد

کسب رتبه برتر بخش علمی جشنواره قصه‌گویی توسط استاد و دانش‌آموخته دانشگاه یزد

کسب رتبه برتر بخش علمی جشنواره قصه‌گویی توسط استاد و دانش‌آموخته دانشگاه یزد

محمدرضا نجاریان استاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه یزد و فاطمه قانع دانش‌آموخته دکتری این دانشگاه، برای نگارش کتاب «معنویت در داستان کودکان» به عنوان برگزیدگان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، در آیین اختتامیۀ بخش علمی جشنوارۀ بین‌المللی قصه‌گویی که ۱۷ دی‌ماه در کرمانشاه برگزار شد، کتاب «معنویت در داستان کودکان» براساس یافته‌های علمی رساله فاطمه قانع به نگارش درآمده است که پیش از این، به راهنمایی نجاریان در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد دفاع شده و در خرداد ماه سال جاری انتشارات دستان آن را به چاپ رسانده است.  

این کتاب به یاری نظریه‌ای مطرح در حیطه روان‌شناسی کودک به بحث معنویت در داستان کودکان پرداخته است. مبنای پژوهش حاضر نظریه «آگاهی ارتباطی» ربکا نای درباره معنویت کودکان است.

در این کتاب ابتدا عناصر پنج‌گانه این نظریه به منظور کاربرد در زمینه تحلیل داستان کودک، بازتعریف می‌شود؛ سپس با بررسی داستان‌هایی که برای کودکان و در زمینه معنویت نوشته شده است، الگوهای داستان‌نویسی معنوی کودکان استخراج و معرفی می‌شود.

این الگوها نه تنها در زمینه نقد داستان‌های معنوی کودکان کاربرد دارد؛ بلکه می‌تواند الهام‌بخش نویسندگان این حیطه نیز باشد تا با بهره‌گیری و آگاهی از این الگوهای داستان‌نویسی تمام ابعاد معنویت کودکان را در داستان‌هایشان بازتاب دهند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هر ساله از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به عنوان یکی از متولیان فرهنگ و هنر، برپا می‌شود و ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲ اختتامیه بخش علمی این جشنواره به صورت مجزا در کرمانشاه برگزار شد.

گفتنی است؛ در این جشنواره، متخصصان حوزه قصه و داستان در بخش‌های جُستار، کتاب، پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی به رقابت می‌پردازند و از پژوهشگران و نوآوران پژوهشی برتر، تقدیر می‌شود. پژوهشگران این حوزه تا پایان مهرماه سال جاری فرصت داشته‌اند که آثار پژوهشی خود را به دفتر دبیرخانۀ جشنواره ارسال کنند تا مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha