• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402102417278
  • خبرنگار : 71660

افزایش اعتراضات علیه جنگ غزه و کاهش مشروعیت «اسرائیل»

افزایش اعتراضات علیه جنگ غزه و کاهش مشروعیت «اسرائیل»

صد روز از جنگ غزه می‌گذرد؛ جنگی که صدها میلیون نفر در سراسر جهان را نسبت به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی شوکه و بهت‌زده کرده است. از آغاز این جنگ، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان علیه این جنایات فریاد اعتراضی سر داده و در تجمعاتی برای محکومیت حملات رژیم صهیونیستی شرکت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در کنار این دسته از تظاهرات، شبکه‌های اجتماعی نیز به بستری برای اعتراضات علیه جنایات رژیم صهیونیستی بدل شده‌اند و روزانه کاربران زیادی با پست‌های گوناگون اقدامات غیرانسانی این رژیم را زیر سوال می‌برند.

روزنامه آسیا تایمز در مطلبی می‌نویسد: از زمانی که فلسطینی‌ها تلاش به مقاومت کرده‌اند، با خشونت شدید از سوی ارتش اسرائیل مواجه شده‌اند. در همین راستا، در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از فلسطینی‌ها از جمله استفاده از فسفر سفید علیه آنها و دستگیری و تجاوز به سرزمین‌هایشان منتشر می‌شود.

خشونت ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه از ماه اکتبر ۲۰۲۳ بسیار متفاوت از خشونت‌های قبلی بوده و حجم بی‌سابقه‌ای را داشته است. تعداد شهدای فلسطینی هر روز افزایش می‌یابد و در پی تجاوزات رژیم اشغالگر، فلسطینی‌ها با کوچ اجباری، آوارگی و بی‌خانمانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نیروهای صهیونیستی حتی به وعده‌های خود عمل نکرده و «مناطق امن» را نیز در غزه هدف قرار داده‌اند.

این حجم از خشونت موجب شد تا واژه «نسل‌کشی» به میان بیاید و بدین گونه وضعیت غزه را وصف کند. تا اوایل ماه ژانویه، بیش از یک درصد جمعیت فلسطینی در غزه شهید در حالیکه بیش از ۹۵ درصد بی‌خانمان شده‌اند.

حجم خشونتی که در این جنگ رخ داده، در جنگ‌های معاصر نه در عراق (جایی که آمریکا بیشتر قوانین جنگ را زیر پا گذاشت) و نه در اوکراین (جایی که تلفات غیرنظامی در مدت زمان جنگ دو ساله بسیار کمتر بوده) دیده نشد.

آسیا تایمز در ادامه می‌گوید: طی دو سال جنگ اوکراین، سقوط چشمگیری در مشروعیت غرب به ویژه کشورهای عضو ناتو اتفاق افتاد. این جنگ‌ها دلیل کاهش مشروعیت آنها نیست اما کاهش مشروعیت کشورهای ناتو را تسریع کرده‌اند.

کشورهای شمال جهان که عضو ناتو هستند از اوکراین و تایوان به‌عنوان «اهرم‌هایی» برای تحریک روسیه و چین به درگیری‌های نظامی استفاده کرده‌اند؛ آنها چنین کاری را انجام داده تا به جای رقابت با قدرت رو به رشد روسیه و قدرت صنعتی و فناوری چین، این دو کشور را به تصور خود «تضعیف» کنند.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: اگر مجددا به جنگی که اسرائیل علیه غزه به راه انداخته، بپردازیم، اسرائیلی‌ها می‌گویند تا زمانی که طول بکشد، به این جنگ نسل‌کشی ادامه خواهند داد. هر روز که از این جنگ می‌گذرد، مشروعیت اسرائیل بدتر می‌شود. اما در پس این خشونت، پایان بسیار عمیق‌تر مشروعیت پروژه ناتو نهفته است؛ پروژه‌ای که پایه‌های آن بر خون استوار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha