• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402102517622
  • خبرنگار : 50455

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف خبرداد؛

۱۸ هزار نفر ظرفیت پذیرش معتکفین در قم

۱۸ هزار نفر ظرفیت پذیرش معتکفین در قم

ایسنا/قم رئیس ستاد مرکزی اعتکاف اظهار کرد: امسال ۱۹ مسجد برای برادران و ۲۸ مسجد برای خواهران در قم در نظر گرفته شده که نسبت به پارسال ۹ مسجد بیشتر است، ظرفیت پذیرش معتکفین قم نیز ۱۸ هزار نفر است که از این تعداد ۱۰ هزار ظرفیت برای خواهران و ۸ هزار ظرفیت برای برادران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا تکیه‌ای رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با گرامیداشت آغاز ماه رجب، بیان کرد: در قرآن کریم به اعتکاف به عنوان سنت حسنه تأکید شده است و این سنت باید در جامعه اسلامی پویا باشد، پیش از انقلاب اسلامی تعداد اندکی که اکثراً از طلاب و روحانی بودند در این مراسم شرکت می‌کردند، اما به برکت انقلاب اسلامی این مراسم معنوی بسیار با برکت شد و همه اقشار جامعه در آن شرکت می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد مرکزی اعتکاف، وی با بیان اینکه ماهیت نظام اسلامی ماهیت معنوی و اخلاقی است، گفت: مهم‌ترین سند این معنویت و اخلاق نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سه محور خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تعریف شده است.

تکیه‌ای از تدوین سند راهبردی اعتکاف خبر داد و گفت: این سند مورد تأئید مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید قرار گرفت و از سال ۱۴۰۰ اجرایی شد که براساس آن، شورای راهبری تشکیل و برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفت و در این راستا در هر استان، شورای اعتکاف با حضور نماینده ولی فقیه، دبیر شورای مردمی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات، مدیران حوزه‌های علمیه و اعزام مبلغان شکل گرفت.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به حضور پررنگ دهه‌ هشتادی‌ها و دانش‌آموزان در اعتکاف سال گذشته، افزود: در این راستا امسال معاونین پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش و بسیج مستضعفین نیز به شورای راهبری اعتکاف استان‌ها اضافه شدند.

وی شعار امسال این مراسم معنوی را «اعتکاف معنویت تمدن‌ساز» بیان کرد و گفت: سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر در حدود ۶ هزار مسجد در سراسر کشور معتکف شدند که ۴۰۰ هزار نفر آن‌ها جوانان دهه هشتادی بودند و امسال خیزشی در زمینه اعتکاف خواهیم داشت و تعداد مساجد و معتکفین افزایش می‌یابد.

تکیه‌ای با اشاره به برنامه‌های اعتکاف استان قم گفت: امسال ۱۹ مسجد برای برادران و ۲۸ مسجد برای خواهران در قم در نظر گرفته شده که نسبت به پارسال ۹ مسجد بیشتر است، ظرفیت پذیرش معتکفین قم نیز ۱۸ هزار نفر است که از این تعداد ۱۰ هزار ظرفیت برای خواهران و ۸ هزار ظرفیت برای برادران است.

وی افزود: در مجموع ۱۸۸ برنامه سخنرانی و مداحی، ۵۰۰ حلقه معرفت، ۴۷ حلقه قرآنی و ۴۷ میز مشاوره ویژه معتکفین در مساجد قم برگزار می‌شود که اجرای آن برعهده ۳۰۰ خادم فرهنگی و ۸۰۰ خادم اجرایی است، به علاوه ۱۰۰ خادم قرآنی نیز در مساجد فعالیت خواهند کرد و ۱۱ مسجد دانش‌آموزی و یک مسجد مادر فرزندی نیز پذیرای معتکفین خواهد بود.

تکیه‌ای با تأکید بر اینکه اعتکاف مشکل‌گشا است، عنوان کرد: اعتکاف دستورالعمل فرهنگی، فضای مجازی و دانش‌آموزی دارد و دو کتاب نیز برای مبلغین و معتکفین تهیه شده و برگه احکام نیز در بدو ورود به معتکفین ارائه می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف در پایان گفت: ثبت‌نام برای شرکت در مراسم اعتکاف از ۱۵ دی‌ماه آغاز شده و تا ۲۶ دی‌ماه در سایت اعتکاف ادامه دارد و همه تلاش ما این است که جوانان و دهه هشتادی‌ها حضور پررنگی در مراسم معنوی اعتکاف داشته باشند و درصورت استقبال زیاد، قرعه‌کشی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha