• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402102517824
  • خبرنگار : 71282

آخرین وضعیت ثبت اشتغال کشور در سامانه رصد

آخرین وضعیت ثبت اشتغال کشور در سامانه رصد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با تشریح آخرین وضعیت ثبت اشتغال در سامانه ملی رصد، خالص اشتغال ایجادی در سه فصل بهار، تابستان و پاییز امسال را ۷۸۰ هزار نفر عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، محمود کریمی بیرانوند به تشریح آخرین آمار سامانه رصد اشتغال پرداخت و گفت: سامانه رصد بر خط و بر اساس کد ملی است و طبق گزارش‌ها آخرین وضعیت ثبت اشتغال در سامانه حدود ۷۴۷ هزار نفر بوده است.

وی ادامه داد: تعهد اشتغال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۸۸ هزار و ۶۰۹ شغل ایجادی بوده که از این تعداد یک میلیون و ۵۳ هزار شغل در سامانه رصد به ثبت رسیده است و کل صحت سنجی ما حدود ۷۳ درصد بوده است که اگر یک میلیون و ۵۳ هزار شغل را به شکل بر خط محاسبه و ضربدر ۷۳ درصد صحت سنجی کنیم، تا این لحظه در کشور حدود ۷۴۷ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

او خالص اشتغال ایجادی سه فصل بهار، تابستان و پاییز را بر اساس سامانه ملی رصد اشتغال تشریح کرد و گفت: میزان اشتغال در فصل بهار  ۷۲۸ هزار نفر، در فصل تابستان ۹۰۷ هزار نفر و در پاییز امسال ۷۰۶ هزار نفر بوده است که با محاسبه آنها خالص اشتغال ایجادی در این سه فصل ۷۸۰ هزار نفر بوده است.

به گفته کریمی بیرانوند اگر این آمار را در کنار پوشش بیمه قرار بدهیم با تحلیل مرکز آمار یک میلیون شغل ایجادی تایید می‌شود.

معاون اشتغال وزیر کار با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در ۷ استان کشور دو رقمی است و تک رقمی نیست و استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا و دو رقمی، با مشکل نرخ مشارکت اقتصادی مواجه هستند.

به گفته وی استانهای البرز، ایلام، خوزستان، سمنان، فارس، سیستان و بلوچستان، مرکزی و قم جزو استانهایی هستند که نرخ مشارکت اقتصادی آنها زیر ۴۰ درصد است و باید فعالیت بیشتری در بازار کار آنها صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک رقمی شده در حالی که تابستان امسال ۲۵ استان بود و این نشان می دهد کاهش نرخ بیکاری در استان‌ها با سرعت در حال ادامه پیدا کردن است و امیدواریم به عنوان یک هدفگذاری در پایان دولت سیزدهم، نرخ بیکاری را در همه استان‌های کشور تک رقمی کنیم.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به ارائه گزارشی از وضعیت آمار اشتغال اشاره کرد و ادامه داد: طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران در پاییز امسال نرخ بیکاری به عدد ۷.۶ درصد رسیده که کمترین نرخ بیکاری کشور در چند دهه اخیر بوده است. در پاییز سال ۱۴۰۰  این عدد ۸.۹ درصد بوده و با یک روند کاهشی در پاییز سال ۱۴۰۱ به ۸.۲ درصد و در پاییز ۱۴۰۲ به ۷.۶ درصد رسیده است.

وی افزود: نرخ اشتغال خالص که نشانگر پایداری مشاغل ایجاد شده است، از یک جهت در بازار کار که سهم اشتغال ناقص از کل شاغلان را ارائه می دهد هم با روندی کاهشی روبرو بوده و از ۱۰.۶ درصد در پاییز  ۱۴۰۰ که سال شروع دولت بوده به عدد ۸.۱ درصد در پاییز سال ۱۴۰۲ رسیده است.

معاون اشتغال وزارت کار تصریح کرد: نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال که بیانگر امید جوانان برای یافتن شغل یا دسترسی به پیدا کردن شغل محسوب می‌شود از ۱۶.۱ درصد در پاییز ۱۴۰۰ به رقم ۱۴.۴ درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده و کاهشی بوده است.

به گفته وی یکی از متغیرهای بسیار مهم بازار کار نرخ بیکاری فارغ التحصیلان است و این پیام را می‌دهد که چه تعداد از جمعیت شاغلان و بیکاران فارغ التحصیل هستند.

کریمی بیرانوند افزود: این عدد از ۱۳.۸ درصد در پاییز سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۱.۴ درصد در پاییز سال ۱۴۰۲ رسیده و شیب کاهشی داشته است. فاصله میان نرخ بیکاری فارغ التحصیلان و نرخ بیکاری کل  نشان می‌دهد که چه تعداد از مشاغل ایجادی کیفی بودند که منجر به کاهش بیکاری فارغ التحصیلان شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در ادامه اظهار کرد: اگر چه برای تحقق این هدف تلاش بسیاری صورت گرفته ولی در حوزه نرخ بیکاری تا رسیدن به هدف مطلوب فاصله داریم و با وجود آنکه همه اعداد و ارقام از جهات مختلف نشان می‌دهد که بازار کار روز به روز و فصل به فصل نسبت به گذشته وضعیت بهتری را تجربه می‌کند و رکوردها قابل توجه است اما هنوز در حالت مطلوب قرار نداریم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود تا پایان دولت به شرایط مطلوب نزدیک‌تر شویم و آن را در حالت پایدار قرار دهیم.

کریمی بیرانوند در بخش دیگری از اظهارات خود عوامل موثر در بهبود نسبی بازار کار را مورد اشاره قرار داد و گفت: سرفصل اول بهبود فضای کلان اقتصاد کشور است و با بهبود فضای کلان اقتصاد بازار به رونق نسبی رسیده است. عامل دیگر احیای بنگاه‌های راکد بوده که به بهبود وضع بازار کار کمک کرده است.

وی هم افزایی مجموعه حاکمیت و بخشهای مردمی در ایجاد اشتغال و بحث هدایت و نظارت و حمایت حاکمیت در حوزه اشتغال را از دیگر عوامل اثرگذار بر رونق بازار کار دانست و گفت: نظارت سختگیرانه بر فرایند اشتغال، تزریق منابع مالی به بازار کار توسط دولت و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از دیگر اقدامات صورت گرفته برای رونق و بهبود بازار کار بوده است.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، حرکت بزرگ ایجاد اشتغال در کشور ناشی از همیاری، همکاری و تقسیم کار بین ستاد و صف در دولت بوده و حضور میدانی مدیران ستاد در استان‌ها و رفع موردی مسائل کارآفرینان در قالب سفرهای ریاست جمهوری و هیات وزیران در این زمینه موثر بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha