• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102518040
  • خبرنگار : 71415

رئیس پیشین شاباک: بدون تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل امنیت نخواهد داشت

رئیس پیشین شاباک: بدون تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل امنیت نخواهد داشت

مدیر اسبق سرویس اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد این رژیم تا زمانی که فلسطینی‌ها کشور خودشان را نداشته‌ باشند امنیت به دست نخواهد آورد.

به گزارش ایسنا، «عامی ایالون» یک دریادار بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی که سابق بر این فرمانده نیروی دریایی این ارتش و سرویس اطلاعات داخلی آن موسوم به شین‌بت یا شاباک بوده در مصاحبه‌ای اعتراف کرد این رژیم تا زمانی که فلسطینی‌ها کشور خودشان را نداشته باشند امنیت نخواهد داشت و درخواست کرد «مروان برغوثی» رهبر جنبش فتح و دومین انتفاضه فلسطینی‌ها که در زندان‌های رژیم محبوس است در راستای هدایت مذاکراتی برای تشکیل کشور فلسطین آزاد شود.

به گفته ایالون، از بین بردن جنبش حماس یک هدف نظامی واقع‌گرایانه نبوده و عملیات کنونی صهیونیست‌ها در نوار غزه به تقویت حمایت‌ها از این جنبش منجر می‌شود.

اسرائیلی‌ها تنها زمانی امنیت خواهند داشت که فلسطینی‌ها امید داشته باشند

او در این مصاحبه اظهار کرد: «ما اسرائیلی‌ها تنها زمانی امنیت خواهیم داشت که فلسطینی‌ها امید داشته باشند. معادله این است. اگر بخواهیم همین حرف را با ادبیات نظامی بزنیم می‌گوییم شما نمی‌توانید جلوی یک شخص یا یک گروه را اگر باور او این باشد که چیزی برای از دست دادن ندارد، بگیرید.»

رئیس سابق شین بت در نقض اعتراف خودش اعا کرد: «اکثر اسرائیلی‌ها معتقدند همه فلسطینی‌ها جزو حماس یا حامیان حماس هستند و مفهوم یک هویت فلسطینی را نمی‌پذیرند. ما آن‌ها را صرفا مردم می‌دانیم. نه یک مردم یا یک ملت خاص. ما نمی‌توانیم وجود یک مردم فلسطینی را بپذیریم چون اگر این کار را کنیم باعث ایجاد یک مانع بزرگی در مفهوم دولت اسرائیل می‌شویم.»

رئیس پیشین شاباک: بدون تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل امنیت نخواهد داشت
حملات رژیم صهیونیستی به غزه

ایالون ادامه داد آزاد کردن برغوثی که از سال ۲۰۰۲ تاکنون برای گذراندن مجازات حبس ابد در زندان‌های رژیم صهیونیستی محبوس است یک گام حیاتی به سمت برگزاری مذاکراتی معنادار است.

رئیس سابق شین بت گفت: «او تنها رهبری است که می‌تواند فلسطینی‌ها را به سمت تشکیل کشور در کنار اسرائیل  رهبری کند. در درجه اول به این خاطر که او به مفهوم دو دولتی باور دارد و در درجه دوم به این خاطر که او به خاطر بودن در زندان‌های ما مشروعیتش را به دست آورده است.»

مردم فلسطین حماس را تنها گروهی می دانند که می‌تواند برای تشکیل کشور فلسطین بجنگد

ایالون اظهار کرد در محیط کنونی در سیاست رژیم صهیونیستی دیدگاه‌های او شدیدا نامحبوب هستند در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده داده که «حماس را از بین ببرد» و ظرفیتی چندانی برای آنکه توصیه های او فورا پیگیری شوند وجود ندارد.

او اضافه کرد: «هر زمان من بگویم نفرت یک طرح و یک سیاست نیست، مردم بسیار ناراحت می‌شوند.»

ایالون خاطر نشان کرد، دلیل حمایت کنونی فلسطینی‌ها از حماس این است که مردم فلسطین این گروه را تنها گروهی که می‌تواند به طور موثر برای تشکیل یک کشور فلسطین بجنگد، می‌بینند.

او اضافه کرد: «چیزی که یحیی سنوار، رئیس حماس در غزه می‌خواست انجام دهد این است که به همه در جهان عرب، جهان اسلام، جامعه بین‌المللی، آمریکا و اروپا بگوید که شما تا زمانی که مساله فلسطین را روی میز مطرح نکنید، نخواهید توانست در خاورمیانه دستاوردی داشته باشید. تاسف برانگیز این است که او توانست این کار  را بکند. امروز تنها کافی است به حرف‌های جو بایدن گوش دهید. هیچ کس باور ندارد ما بتوانیم اینجا واقعیت بهتری را تا زمانی که واقعیت ۲ دولتی را بپذیریم رقم بزنیم.»

مقام پیشین صهیونیست ادامه داد، چیزی که تقریبا همه در جامعه بین‌المللی – هم دشمنان رژیم صهیونیستی و هم متحدانش از چین، آمریکا و روسیه گرفته تا قدرت‌های منطقه‌ای – روی آن توافق دارند لزوم راه حل دو دولتی است.

وی گفت: «گزینه دیگر ادامه دادن جنگ است در حالی که می‌دانیم جنگ‌ها هر چه بیشتر و بیشتر خشن می‌شوند.»

رئیس پیشین شاباک: بدون تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل امنیت نخواهد داشت
نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه

امروز ۷۵ درصد فلسطینی‌ها از حماس حمایت می‌کنند

ایالون همچنین بیان کرد ماهیت گروه حماس به گونه‌ای است که نابودی آن یک هدف غیرممکن برای یک ارتش است اما او همچنین از اظهارنظر درباره رهبران کنونی رژیم صهیونیستی خودداری کرد.

او خاطر نشان کرد: «حماس تنها یک گروه شبه‌نظامی نیست. یک ایدئولوژی همراه با یک سازمان است، سازمانی که یک شاخه نظامی دارد. شما نمی‌توانید آن را با قدرت نظامی از بین ببرید. ممکن حتی با این کار شما آن را عمیق‌تر کنید. این دقیقا چیزی است که امروز شاهدش هستیم. امروز ۷۵ درصد فلسطینی‌ها از حماس حمایت می‌کنند.»

ایالون همچنین این خاطره را تعریف کرد که زمانی «موشه دایان» فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی گفت ترجیح می‌دهد توافق صلحی با مصر امضا نکرده و صحرای سینا را حفظ کند تا این که با امضای این توافق صحرای سینا را تسلیم کند. ۲ سال بعد از آن توافق صلح با مصر مطرح شد.

او ادامه داد:«امروز هم ما داریم دقیقا همین حرف را درباره کرانه باختری می‌زنیم. ما معتقدیم اگر تنها با نیروی نظامی فتح و اشغال کنیم امنیت به دست خواهد آمد. جنگ یوم کیپور به ما ثابت کرد که ما به دلیل اشغالگری از خشونت رنج خواهیم برد. اشغالگری برای ما امنیت ایجاد نخواهد کرد و برای ما خشونت و مرگ را می‌آورد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha