• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402102618628
  • خبرنگار : 71129

دیدار هیات آمریکایی با رئیس‌جمهوری جدید تایوان

دیدار هیات آمریکایی با رئیس‌جمهوری جدید تایوان

هیاتی از مقام‌های سابق آمریکایی با تسای اینگ ون و همچنین رئیس جمهوری منتخب جدید تایوان دیدار کردند، آن هم دو روز پس از آنکه این جزیره در انتخابات خود به ماندن حزب حاکم استقلال‌طلب در قدرت که برخلاف میل پکن است، رای داد.

به گزارش ایسنا، سفر این هیات غیر رسمی به تایوان که درست در ۱۰۰ مایلی چین قرار دارد و پکن مدعی مالکیت و حکمرانی بر آن است، در حالی انجام شده که «نائورو»، کشور جزیره‌ای واقع در اقیانوس آرام اعلام کرد روابطش را با تایوان قطع و به سمت چین گرویده است.

چین در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای متوقف کردن روابط دیپلماتیک تایوان با دیگر کشورها انجام داده تا این جزیره را منزوی کند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقام‌های تایوانی این اقدام را «چالشی بزرگ برای دموکراسی» از سوی چین می‌داند. پکن می‌گوید که تایوان نباید رئیس جمهوری خود را داشته باشد و ده‌ها کشور را که به تایوان انتخابات موفق اخیرش را تبریک گفته‌اند، مورد انتقاد قرار داده است.

رای دهندگان تایوانی در انتخابات روز شنبه به "لای چینگ-ته" معاون تسای اینگ ون رای دادند؛ فردی که به نظر چین، یک جدایی‌طلب و مشکل‌ساز است. پیروزی این فرد و واکنش چین به این انتخاب می‌تواند آزمونی بر تلاش‌های اخیر پکن و واشنگتن برای بهبود روابطشان باشد که در سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود در چندین دهه گذشته، رسیده است. موقعیت تایوان در میان حساس‌ترین مسائل بین چین و آمریکاست.

روز یکشنبه یک هیات آمریکایی متشکل از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها وارد تایپه شد که شامل استفن هدلی، مشاور امنیت ملی جورج بوش پسر و جیمز اشتاینبرگ، معاون وزیر خارجه دوران ریاست جمهوری باراک اوباما است. لورا روزنبرگ، رئیس موسسه آمریکایی در امور تایوان – سفارت غیر رسمی تایوان در واشنگتن- هم ریاست این هیات را بر عهده داشت.

استفن هدلی در دیدار با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری تایوان، به وی موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و بار دیگر بر تعهد واشنگتن در حمایت سفت و سخت از تایپه تاکید کرد. تسای اینگ ون نیز گفت، این سفر نشان‌دهنده حمایت آمریکا از «دموکراسی تایوان» است و ابراز امیدواری کرد که روابط بین دو طرف ادامه یابد.

کمی بعد از این نشست، لای چینگ-ته، رئیس‌جمهوری منتخب جدید تایوان در دیدار با هیات متشکل از مقام‌های سابق آمریکایی گفت که دولت تایپه به دفاع از صلح و ثبات در تنگه تایوان در راستای سیاست‌های تایوان ادامه می‌دهد و امیدوار است که آمریکا نیز از تایوان حمایت کند.

در این میان، وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که انتخابات تایوان یک مساله داخلی چین است و بدون توجه به اینکه چه نتیجه‌ای دارد، در اصل حقیقت چین واحد تغییری ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha