• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402102618704
  • خبرنگار : 50444

شهرداری بجنورد به سمت تامین منابع از اوراق صکوک حرکت می‌کند

شهرداری بجنورد به سمت تامین منابع از اوراق صکوک حرکت می‌کند

ایسنا/خراسان شمالی رئیس مرکز پژوهش‌ها و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر بجنورد بر ضرورت اقدام برای تامین منابع مالی از طریق اوراق صکوک تاکید کرد.

سید محسن موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تامین منابع مالی در شهرداری بجنورد در راستای توسعه شهر و تامین منابع مالی برای پروژه‌ها، با توجه به ابزارهای جدید مالی اهمیت زیادی دارد.

وی وارد نشدن  شهرداری در تمام این سال‌ها به حوزه ابزارهای مالی جدید را یکی از کمبودها در مدیریت شهری دانست و افزود: یکی از روش‌های تامین منابع مالی در طرح‌های توسعه شهری، با اوراق مشارکت است که از آن‌ها بی‌بهره بوده‌ایم. در شهرهای مختلف، ابزارهای جدید درحال اجراست و از اوراق صکوک می‌توانیم در توسعه پروژه‌های شهری از جمله احیای بافت فرسوده شهری استفاده کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: اوراق صکوک می‌تواند به‌عنوان ابزار مالی جدید در مقابل یا راهکاری در مواجهه با تامین منابع مالی به شیوه سنتی باشد و شاهد پایان شیوه سنتی تامین منابع باشیم.

موسوی اظهار کرد: اوراق صکوک نوعی از تامین نقدینگی است که توسط متخصصان مالی طراحی شده و در مقابل ابزار مالی قرضه که غیراسلامی است قرار می‌گیرد. در قرضه، پول اضافی گرفته می‌شود که بر مبنای اصولی اسلام، نادرست است و در صکوک نوعی شراکت در سود و زیان اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه دارایی‌های شهرداری و ارزش آن‌ها، پشتوانه اوراق صکوک است، بیان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند به استناد مجوز از  سازمان بورس، به این مقوله ورود کنند. منابع مالی از محل عوارض شهری محدود است و امکان توسعه مطلوب شهر را فراهم نمی‌کند.

این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر بجنورد تاکید کرد: اوراق، انواع مختلفی دارد که بعضی شهرداری‌ها از آن‌ها بهره می‌برند؛ اما ما در سال‌های مختلف از سنتی‌ترین نوع اوراق نیز استفاده نکرده‌ایم. بنابراین حرکت به سمت تشکیل واحد منابع مالی اوراق در شهرداری برای استفاده از راهبردها و تامین منابع مالی جدید ضروری به نظر می‌رسد.

اوراق صکوک، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی است. این اوراق بر پایه قراردادهای مورد تایید اسلامی منتشر می‌شوند و دارندگان آن به‌صورت مشاع، مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha