• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102618833
  • خبرنگار : 71610

دوحه: آنچه در دریای سرخ روی می‌دهد جدای از اتفاقات غزه نیست

دوحه: آنچه در دریای سرخ روی می‌دهد جدای از اتفاقات غزه نیست

درپی تشدید تنش در دریای سرخ با حملات آمریکا و انگلیس به یمن، سخنگوی وزارت خارجه قطر گقت: نخست وزیر تداوم میانجیگری مشترک قطر برای توقف فوری جنگ با غزه را تایید می‌کند و موضع قطر از روز اول این است که گسترش درگیری در غزه عواقب جدی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر در کنفرانسی خبری امروز-سه‌شنبه- گفت: تشدید تنش‌ها در دریای سرخ را نمی‌توان جدا از جنگ غزه بررسی کرد. اگر وضعیت جنگ غزه را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم از راه حلی برای تنش‌های منطقه صحبت کنیم. ما بارها تاکید کرده‌ایم که ابزار نظامی نمی‌تواند به پایان تنش در دریای سرخ منجر شود. پایان دادن به تنش در دریای سرخ تنها از طریق یک راه حل سیاسی با توقف جنگ در غزه محقق خواهد شد.

وی افزود: اگر جنگ غزه متوقف نشود پیامدهای منطقه‌ای ادامه خواهد داشت. آنچه در دریای سرخ اتفاق می‌افتد، بخشی جدایی ناپذیر از آنچه است که در نوار غزه اتفاق می‌افتد. اگر جنگ غزه پایان یابد، تنش در منطقه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. گزینه‌های نظامی هیچ راه حل مثبتی برای تنش در دریای سرخ نخواهند داشت.

«محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این باره گفت: گزینه نظامی بحران در دریای سرخ را حل نخواهد کرد.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، وی افزود: مسیرهای جایگزین به سمت دریای سرخ کارایی کمتری دارند و هر راه حلی که به جنگ غزه نپردازد موقتی است و اگر بخواهیم به وضعیت دریای سرخ بپردازیم، باید ابتدا مشکل غزه حل شود.

نخست‌وزیر قطر ادامه داد: وضعیت دریای سرخ در خطرناک‌ترین وضعیت است، چراکه علاوه بر منطقه، بر جهان نیز تأثیر می‌گذارد. وضعیت جهان در حال دشوارتر شدن است، وضعیت فلسطین حساس است و ما از ابتدا انتظار داشتیم که تنش تشدید شود. ما همچنین در منطقه یک دستور العمل آماده برای تشدید تنش داریم.

وی همچنین تاکید کرد: تمرکز نباید تنها بر بحران‌های کوچک باشد، بلکه باید روی درگیری مهم‌تر در غزه تمرکز کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره وضعیت کرانه باختری نیز تصریح کرد: آنچه در کرانه باختری اتفاق می‌افتد بهتر از وضعیت غزه نیست، چراکه شاهد کشتار هستیم و هیچ واکنشی از سوی جامعه بین‌المللی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha