• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102618950
  • خبرنگار : 71496

هشدار تحلیلگر هاآرتص درباره انفجار قریب‌الوقوع اوضاع در کرانه باختری

هشدار تحلیلگر هاآرتص درباره انفجار قریب‌الوقوع اوضاع در کرانه باختری

پس از عملیات دوگانه‌ در شهرک رعنانا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به وجود خطر جدی آغاز آتش درگیری قریب‌الوقوع در کرانه باختری بسیار وسیع‌تر از آنچه از ابتدای جنگ علیه غزه رخ داده، هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، آموس هرئیل، تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه عبری‌زبان هاآرتص امروز (سه‌شنبه) اظهار کرد، حمله با چاقو و زیر گرفتن با خودرو در رعنانا که در آن یک زن کشته و ۱۷ اسرائیلی دیگر زخمی شدند، یک غافلگیری کامل نبود و از زمان آغاز جنگ در نوار غزه تلاش‌های بسیاری از سوی برخی نیروها از کرانه باختری برای اجرای حملاتی انجام شد.

هرئیل در ادامه مدعی شد، دو فرد مهاجمی که پس از عملیات با سلاح سرد توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شدند، از ساکنان مناطق نزدیک به الخلیل بودند، یکی از آنها در کارواشی در رعنانا کار می‌کرده، آن دو در گذشته به دلایلی امنیتی از ورود به اراضی اشغالی منع شده بودند اما بدون مجوز وارد شدند.

این تحلیلگر هاآرتص با اشاره به اینکه این حمله اکنون فضای وسیعی را برای کشمکش‌ها بر سر ورود کارگران فلسطینی از کرانه باختری برای کار در اراضی اشغالی فراهم خواهد کرد، گفت: پس از جنگ، در جناح راست ائتلاف به دلیل ترس از حملات، مخالفت جدی با ورود کارگران وجود دارد و علاوه بر آن در عملیات هفتم اکتبر مشخص شد کارگران نوار غزه برای حمله حماس به شهرک‌های غلاف غزه اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند.

او در ادامه نیز مدعی شد، «از منظر عملی بیشتر عواملی که در سال‌های گذشته از کرانه باختری در حملات شرکت کردند، ساکنان غیرقانونی بودند.»

هرئیل تاکید کرد: هشداری که شاباک و ارتش «اسرائیل» پیش روی مسوولان سیاسی گذاشتند، روشن و آشکار بود؛ در زمانی که غزه در حال سوختن است و تا زمانی که بحران اقتصادی در مناطق تشکیلات خودگردان فلسطین کاهش نیافته، خطر جدی آغاز آتشی قریب‌الوقوع در کرانه باختری وجود دارد که بسیار فراتر از چیزی است که از ابتدای جنگ شاهد بودیم.

این تحلیلگر مسایل نظامی صهیونیست گفت: در شرایط فعلی، احتمال دارد انفجاری رخ دهد که برخی فعالان مسلح فتح و دستگاه‌های امنیتی را با خود همراه کند، هنوز و البته بعد از حمله روز گذشته، بیشتر از قبل دیدن اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر (رژیم صهیونیستی) چگونه به هشدارها پاسخ خواهد داد و علی‌رغم آنها ریسک کرده و با ورود محدود کارگران موافقت می‌کند، دشوار است.

او افزود: با افزایش میزان عملیات‌ها و هشدارهای روبه‌فزونی درباره انجام حملاتی در داخل کرانه باختری و از آنجا، نیروهای ذخیره به کمک یگان‌هایی از گارد مرزی با آنها مقابله می‌کنند. هفته گذشته یک یگان ویژه نظامی و یگان «دِودیوان» که برای همین مساله از جنگ در نوار غزه بیرون آورده شدند، به کرانه باختری بازگردانده شد. این تغییر حاکی از نگرانی رهبری منطقه مرکزی نسبت به احتمال از دست دادن کنترل اوضاع در کرانه باختری است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به کشته شدن یک زن شهرک‌نشین و زخمی شدن بیش از ۲۰ تن دیگر از آنها در شهرک رعنانا واقع در شمال شرق تل‌آویو طی دو عملیات همزمان سلاح سرد و زیرگیری با خودرو اذعان کردند. به گزارش این رسانه‌ها، عاملان این عملیات همزمان، ابتدا با سلاح سرد حمله کرده سپس سوار بر خودروها شده و عملیات زیرگیری را انجام دادند و در نهایت هر دوی آنها توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی بازداشت شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha