• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402102719213
  • خبرنگار : 50184

چند شهر کرمانشاه موزه ندارد؟

چند شهر کرمانشاه موزه ندارد؟

ایسنا/کرمانشاه به گفته رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در حال حاضر ۹ شهرستان کرمانشاه فاقد موزه است.

علیرضا برشاهی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به اهمیت موزه‌ها، اظهارکرد: موزه‌ها نشان دهنده تاریخ، فرهنگ، هویت و آداب و رسوم یک ملت و قوم هستند و می توانند در تقویت هویت بخشی و حس ملی و قومی به مردم جامعه اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: از طرفی امروزه در دنیا گردشگری فرهنگی به عنوان یکی از انواع گردشگری مورد توجه قرار گرفته که یکی از زمینه های توسعه این نوع از گردشگری موزه‌ها هستند و براین اساس، در سالهای اخیر توسعه موزه‌ها مورد توجه وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از ۱۴ شهرستان استان تنها پنج شهرستان موزه دارند، عنوان کرد: کرمانشاه، دالاهو، سنقر، پاوه و روانسر پنج شهرستان دارای موزه در استان هستند که بخشی از آنها زیرمجموعه میراث فرهنگی و تعدادی هم توسط بخش خصوصی راه اندازی شده اند.

برشاهی خاطرنشان کرد: موزه های پارینه سنگی و خط و کتابت در تکیه بیگلربیگی، موزه مردم شناسی در تکیه معاون الملک و موزه سنگ تاق بستان در شهر کرمانشاه و موزه های مردم شناسی در شهرستانهای دالاهو، سنقر و پاوه موزه هایی هستند که زیرمجموعه میراث فرهنگی قرار دارند.

وی تاکید کرد: سابقا در اکثر شهرستانهای استان موزه های زیرمجموعه میراث فرهنگی فعال بودند، اما متاسفانه از آنجایی که فضای فیزیکی بیشتر آنها مربوط به ارگانهای دیگر بود، با بازپس گیری این فضاها، موزه های این شهرستانها هم تعطیل شد.

رئیس گروه موزه ها و اموال منقول میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر این ظرفیت را در همه شهرستانهای استان داریم که موزه هایی را در آنها راه اندازی کنیم، اما متاسفانه علاوه بر مشکل فضا، با کمبود نیروی انسانی هم مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته راه اندازی موزه های خصوصی مورد توجه قرار گرفته، عنوان کرد: موزه میراث ناملموس در روستای زردویی پاوه، موزه عروسک ها در روستای کانی کچگینه روانسر، موزه منبت در شهر کرمانشاه، موزه های تنبور، مردم شناسی و هنر و طبیعت در شهر کرندغرب از موزه هایی هستند که در چندسال اخیر توسط بخش خصوصی در استان راه اندازی شده‌اند.

برشاهی در ادامه گفت: راه اندازی چند موزه دیگر همچون موزه برق در هرسین و موزه آهنگری در دالاهو هم در دستورکار قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۱۱:۰۷

وضعیت مهمترین موزه استان کرمانشاه ( موزه منطقه ای غرب کشور ) پس از گذشت نیم قرن همچنان بلاتکلیف است !!!! و تاکنون بجز وعده های عمل نشده هیچ اقدام موثری برای تحقق این مهم انجام نشده است . درضمن چه خبر از حضور بازرسان وزرات میراث و فرهنگی جهت تعیین تکلیف و صدور مجوز تله کابین کرمانشاه لطفاً به این موضوعات مهم هم رسیدگی فرمایید