• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402102719298
  • خبرنگار : 71129

چین: تهدید استفاده از زور علیه تایوان، برای هدف قرار دادن مردم آن نیست

چین: تهدید استفاده از زور علیه تایوان، برای هدف قرار دادن مردم آن نیست

پکن امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، هدف چین مبنی بر توسل به زور برای تحت کنترل درآوردن تایوان مقابله با مداخله خارجی و تعدادی کمی از جدایی‌طلبان در این جزیره است، اما تایوانی‌ها باید از "سوءگیری" علیه چین خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان که در انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه پیروز شد، ادعای حق حاکمیت چین را رد کرده اما بارها هم پیشنهاد مذاکره داده که از سوی پکن رد شده است. چین می‌گوید، تنها زمانی مذاکرات را قبول می‌کند که تایپه دو طرف تنگه تایوان را بخشی از "چین واحد" بداند؛ شرطی که دولت کنونی تایوان آن را رد کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، چین، رئیس جمهوری منتخب تایوان "لای چینگ-ته" را یک جدایی طلب خطرناک می‌داند.

"چن بینهوآ"، سخنگوی دفتر امور تایوان در چین در یک نشست خبری در پکن گفت: نتیجه انتخابات در تایوان این ماهیت را تغییر نمی‌دهد که این جزیره، چینی است و در نهایت با ما متحد می‌شود.

وی افزود: توسل به زور توسط پکن علیه تایوان برای مردم این جزیره نیست. ما مداخلات خارجی و تعدادی معدود از جدایی طلبان و فعالیت‌های جدایی طلبی آنها را هدف قرار می‌دهیم.

در یک سال و نیم گذشته چین دو بار مانورهای بزرگ نظامی را در اطراف جزیره تایوان برگزار کرده و به صورت منظم جنگنده‌ها و ناوهایش را به تنگه تایوان فرستاده است.

سخنگوی دفتر امور تایوان در چین در ادامه با اشاره به پیروزی لای چینگ - ته در انتخابات ریاست جمهوری تایوان با کمتر از ۵۰ درصد آرا و از دست رفتن اکثریت پارلمانی برای این حزب گفت: جریان اصلی باور عموم در تایوان به دنبال صلح هستند تا جنگ و کنار گذاشته شدن حزب دموکراتیک مترقی تایوان.

وی افزود: اگر این حزب پشیمان نشود و بیش از پیش به دنبال تحریکات استقلال طلبانه باشد، تنها این جزیره را به سمت اوضاعی خطرناک سوق می‌دهد که ضربه‌ای شدید برای تایوان در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول دفتر امور تایوان در چین همچنین خاطرنشان کرد: مردم تایوان از پوست و خون ما هستند. هم خون ما هستند اما برخی با ایده‌های استقلال طلبانه مسموم شده‌اند و درک نادرستی از روابط بین چین و تایوان و هویت ملی دارند. ما حاضریم صبر و تحمل کافی را حفظ کنیم، به درک بیشتر هموطنان تایوانی از سرزمین اصلی ادامه دهیم و به تدریج سوء تفاهم‌ها و تردیدهای آنها را کاهش دهیم. امیدواریم و بر این باوریم که هموطنان ما در تایوان می‌توانند به درستی در طرف درست تاریخ بایستند و چینی شوند.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها در تایوان نشان دهنده این است که اکثریت قریب به اتفاقی از مردم این جزیره خود را تایوانی می‌دانند تا چینی و از مدل چینی "یک کشور، دو سیستم" حمایت نمی‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha