• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402102719431
  • خبرنگار : 50233

«خورشید» دوباره آفتابی شد/ سلامت هر چهار توله‌ تلخاب

«خورشید» دوباره آفتابی شد/ سلامت هر چهار توله‌ تلخاب

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از رویت دوباره یوزپلنگ تلخاب که بعدها به "خورشید" تغییرنام یافت به همراه چهار توله آن در زیستگاه های شرقی این استان خبر داد.

بهرام‌علی ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این خانواده یوزپلنگ ایرانی روز گذشته در زیستگاه توران و توسط رهگذران مشاهده شده است.
وی از سالم بوده هر چهار توله این یوزپلنگ آسیایی خبر داد و افزود: عمر توله های این یوز بیش از ۸ ماه است و سالم بودن آنها و تردد و مشاهده چنده باره آنها گویای امنیت مناسب در این زیستگاه است.

وی با بیان اینکه تصویر این یوز مادر و ۴ فرزندش برای اولین بار از طریق دوربین‌های تله‌ای در پارک ملی توران در شاهرود ثبت شد تصریح کرد: توله های این یوز در حال حاضر حدودا ۸ ماهه هستند.

وی با بیان اینکه خورشید یا تلخاب برای سومین بار زایمان کرده افزود: انجام زایمان های متعدد و سلامت مادر و توله ها و البته تردد و مشاهده چند باره آنها در توران که مهمترین زیستگاه زایای یوز ایرانی در دنیا است، خبر بسیار خوبی‌ است که نشان از اهمیت زیستگاه پارک ملی توران و زیستگاه های همجواری آن دارد.

به گزارش ایسنا، ماده یوز «خورشید» (تلخاب) که در آخرین زایمان خود چهارقلو زاییده از جمله یوزپلنگ های شناسنامه دار در محیط زیست استان سمنان است. نام این یوز مادر که در سال ۱۳۹۵ متولد شده از یک آبشخور در استان سمنان گرفته شده است.

تلخاب ۷ سال پیش از یک یوز ماده به نام «پریه» متولد شد. این یوزپلنگ آسیایی که مادر سه نسل از یوزها است یک قل نر به نام «فراز» نیز دارد. این یوزپلنگ آسیایی در سه زایمان خود ۹ توله به دنیا آورده است. این ماده یوز در زایمان نخست سه قلو، در زایمان دوم دو قلو و در سومین و آخرین تولیدمثل و زایمان خود چهارقلو زاییده و توله‌های آن هم‌کنون حدودا هشت ماهه هستند. خورشید (تلخاب) اولین و البته تنها یوزپلنگی است که تصاویری از سه نسل آن ثبت شده و از این رو این ماده یوز و خانواده آن از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
گفتنی است مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در ادامه سلسله نشست‌های «مشارکت قوی، ایران قوی» امروز با حضور در دفتر ایسنا سمنان به تبیین عملکرد این دستگاه پرداخت که گزارش کامل آن متعاقبا منتشر خواهد شد.
 

«خورشید» دوباره آفتابی شد/ سلامت هر چهار توله‌ تلخاب
تصاویر قدیمی تر تلخاب و توله ها


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۸ ۰۷:۳۸

عالی خیلی خوشحال شدم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۸ ۱۰:۵۷

با سلام شما رو به خدا اصلاً نمی‌خواد پیگیر توله‌های یوز باشید چون که هر کدومشونو زیر نظر گرفتید به کشتن دادید در حالی که اگر در طبیعت باشند به هیچ عنوان از بین نخواهند رفت نمی‌خواد دلسوزی کنید و به حال خودشان رهایشان کنید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۹ ۰۹:۵۸

خداروشکر،امیدوارم نسلتون همین طور زیاد بشه.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۳۰ ۰۸:۴۳

آیا فقط در ایران یوز وجود دارد؟اگر یوز ایرانی است چرا پس اسمش ترکی است؟ آیا یوز به آدم حمله می کند؟ چقدر یوز در ایران وجود دارد؟