• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102719510
  • خبرنگار : 71496

نشریه آمریکایی: اسرائیل می‌خواهد غزه را «غیر قابل سکونت» کند

نشریه آمریکایی: اسرائیل می‌خواهد غزه را «غیر قابل سکونت» کند

یک نشریه آمریکایی در مقاله‌ای هدف رژیم صهیونیستی از حملاتش علیه غزه را وحشیگری دانست و تاکید کرد، این رژیم با بمباران نوار غزه می‌خواهد در پایان عملیات نظامی بی‌رحمانه‌اش، آنجا را به مکانی غیر قابل سکونت تبدیل کند.

به گزارش ایسنا، هفته‌نامه آمریکایی «The Nation» با انتشار مقاله‌ای به قلم جاشوا فرانک نوشت، در محیط زیبای ساحلی در مرکز غزه و در فاصله یک مایلی اردوگاه الشاطئ که اکنون با خاک یکسان شده، لوله‌های سیاهی روزی زمین وجود داشت که سربازان صهیونیست آنها را زیر زمین پنهان کردند.

این تصویری که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی پخش کرد، نشان می‌دهد تعدادی سرباز صهیونیست در حال کارگذاری لوله‌ها زیر زمین هستند و به نظر می‌رسد این‌ها ایستگاه‌های پمپاژ آب از دریای مدیترانه به تونل‌های زیر زمینی است. همانگونه که در برخی گزارش‌ها آمده، این طرح شامل شبکه گسترده‌ای از تونل‌هایی است که حماس احداث کرده و از آنها در عملیات‌هایش استفاده می‌کند.

ژنرال هرتزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اظهار کرد: «نمی‌خواهم از جزئیات حرف بزنم اما (این طرح) شامل مواد منفجره‌ای برای تخریب و ابزارهایی برای جلوگیری از استفاده فعالان حماس از تونل‌ها و آسیب زدن به سربازهاست و هر ابزاری که به ما بر «دشمن» برتری دهد و او را از این قابلیت محروم کند، به معنای آن است که ما این را دوباره ارزیابی می‌کنیم و این ایده خوبی است.»

این اولین باری نیست که تونل‌های حماس در معرض تخریب با آب قرار می‌گیرند، در سال ۲۰۱۳ نیز مصر تونل‌هایی را که حماس به مدت دو سال از آنها برای انتقال کالا و سلاح استفاده می‌کرد، با آب پر کرد. مصر برای این کار از آب دریای مدیترانه استفاده کرد که باعث تخریب محیط‌ زیست غزه شد و در نتیجه این اقدام، آب‌های زیرزمینی شور شده و مملو از گل‌ولای و ناپایدار شده و در ادامه موجب رانش‌های زمینی متعدد و مرگ تعداد زیادی شد.

نشریه آمریکایی: اسرائیل می‌خواهد غزه را «غیر قابل سکونت» کند

زمانی که خاک مملو از آب‌های شور شده و آب شرب آلوده شود، مردم به راحتی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. راهکار رژیم صهیونیستی علیه حماس نیز بی‌تردید به همین آسیب منجر خواهد شد که امکان جبران آن وجود ندارد.

پژوهشگر دانشگاه توئنته هلند در این خصوص اظهار کرد: «این نکته اهمیت دارد که بدانیم ما فقط از آب‌های مملو از نمک صحبت نمی‌کنیم، آب دریا آلوده به زباله‌هایی است که قابل تصفیه نیستند و این آب وارد سیستم فاضلاب غزه می‌شود که خود مشکلاتی دارد.»

نویسنده این مقاله در ادامه نوشت، به نظر می‌رسد که این بخشی از اهداف تل‌آویو است و هدف تنها تضعیف توانمندی‌های نظامی حماس نبوده بلکه رژیم صهیونیستی به دنبال آلوده کردن آب‌های زیرزمینی هم هست که خود آلوده به آب فاضلاب نشت کرده از لوله‌های پوسیده هستند.

 مقامات رژیم صهیونیستی نیز پیش از این آشکارا گفتند زمانی عملیات نظامی خود در غزه را متوقف خواهند کرد که اطمینان حاصل کنند که غزه دیگر جایی برای زندگی نیست.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اهانت‌آمیز گفت، «ما در حال جنگ با حیوان‌هایی انسان‌نما هستیم و بر این اساس رفتار می‌کنیم و همه چیز را از بین خواهیم برد و آنها پشیمان خواهند شد.» و اگر تخریب‌ها کافی نباشد، در حالی که حملات بی‌هدف دشمن به نوار غزه ۷۰ درصد ساختمان‌های آن را ویران کرده، پر کردن تونل‌ها با آب شور خسارات اساسی را به ساختمان‌های باقی‌مانده وارد خواهد کرد و جبران این خسارات غیرممکن است.

نشریه آمریکایی: اسرائیل می‌خواهد غزه را «غیر قابل سکونت» کند

عبد الرحمان التمیمی، مدیر گروه فلسطینی کارشناسان آب اظهار کرد: «غرق کردن تونل‌ها با آب شور باعث انباشت نمک و نشست خاک خواهد شد و در نتیجه آن هزاران خانه فلسطینی‌ها ویران خواهند شد. نتیجه این اقدام تکان‌دهنده‌تر خواهد بود چراکه نوار غزه خالی از سکنه خواهد شد و اثرات زیست‌محیطی جنگ تا ۱۰۰ سال بعد از بین نخواهد رفت.»

التمیمی در ادامه نیز گفت: «اسرائیل در حال نابود کردن محیط زیست غزه است و شروع به تخریب مزارع زیتون آن کرده است. غزه هر سال ۵۰۰۰ تن روغن زیتون از ۴۰ هزار اصله درخت تولید می‌کرد، اما جنگ سال گذشته همزمان با فصل برداشت زیتون آغاز شد، فصلی که فلسطینی‌ها منتظر آن بودند چراکه برای آنها امید، رزق و روزی و خوشبختی می‌آورد. تولید روغن زیتون در سال گذشته ۱۰ درصد کل اقتصاد غزه معادل ۳۰ میلیون دلار را شامل شد اما با آغاز جنگ زیتون‌ها روی درخت‌ها رها شدند و دشمن صهیونیستی مزارع آنها را با سیاست زمین سوخته از بین برد.»

عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ۲۲ درصد زمین‌های کشاورزی غزه نابود شدند.

احمد عوده از ساکنان شهرک خزاعه گفت: «نمی‌توانیم محصولات را آبیاری کنیم و به زمین‌ها برسیم. بعد از هر جنگ ویرانگری مبالغ بسیاری را برای اطمینان از محصولاتمان و مناسب بودن زمین برای کشت می‌پردازیم.»

از سال ۱۹۶۷ رژیم صهیونیستی بیش از ۸۰۰ هزار اصله درخت را برای ساخت شهرک‌های خود در کرانه باختری و یا برای اهدافی که آنها را «امنیتی» می‌خواند و یا تنها برای انتقام‌گیری از ریشه درآورده است. برداشت زیتون در منطقه شرق از زمان‌های دور انجام می‌شود؛ کندن درختان زیتون به معنای تخریب محیط زیست فلسطین است، این درختان پناهگاه پرندگان مختلفی هم هستند.

رژیم صهیونیستی در کنار آلوده کردن خاک، از آسمان هم غزه را آلوده می‌کند؛ سازمان عفو بین‌الملل و روزنامه واشنگتن پست موارد متعدد استفاده از فسفر سفید را گزارش کرد. رابرت پپ، استاد دانشگاه شیکاگو در این رابطه گفت: «عملیات غزه یکی از شدیدترین جنگ‌های تاریخ است و برای همیشه در راس بمباران‌ها می‌ماند.»

جاشوا فرانک در ادامه مقاله خود آورده است، در تاریخ جنگ‌ها هرگز عاملان جنایات قصد و هدف خود را افشا نمی‌کنند و این مطلب در شکایت آفریقای جنوبی که به دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه ارائه کرده، آمده است. این مورد در غزه هم اتفاق افتاد. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با طرح این ادعا که «تمام کسانی که آنجا هستند، مسوول هفتم اکتبر هستند و تمام صحبت‌ها از اینکه غیرنظامیان اطلاعی نداشته و مشارکت نداشتند، کاملا نادرست هستند» سعی کرد کشتارها در حق فلسطینی‌ها را توجیه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha