• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402102719740
  • خبرنگار : 30147

یک کارشناس ارشد علوم ارتباطات:

نباید نسبت به هژمونی رسانه بی‌تفاوت بود

نباید نسبت به هژمونی رسانه بی‌تفاوت بود

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارشد علوم ارتباطات گفت: هیچ‌گاه نباید نسبت به هژمونی رسانه بی‌تفاوت بود.

احمد محب علی در گفت و گو با ایسنا ذات رسانه را روایتگری دانست و افزود: عملکرد رسانه‌ها باید در موضوعات مخاطبین، ظرفیت، محتوا، رسالت، کارکردها و شاخص تحقق رسالت‌های رسانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با تأکید بر افزایش سرمایه اجتماعی توسط رسانه‌ها، افزود: شرکت در انتخابات یک برش از افزایش سرمایه اجتماعی است، باقی مربوط به مشارکت مردم در حوزه‌هایی هستند که دستگاه‌ها در انجام آن‌ها رسالت دارند.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات پل ارتباطی بین مردم، حاکمیت، دولت‌ها و مسئولان را فعالین رسانه دانست و بیان کرد: برخی رسانه‌ها ظرفیت خود را در عرضه و برخی در جذب مخاطبین جدید دنبال کردند.

وی همچنین به ظرفیت رسانه در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر رسانه‌ها به درستی در فضای بین‌الملل به ذات خود عمل نمی‌کنند.

محب علی با بیان اینکه نباید نسبت به هژمونی رسانه بی‌تفاوت بود، گفت: قطعاً رسانه این قدرت را دارد که افکار عمومی را از موضوعی دور و یا به موضوعی جلب کند.

وی با اشاره به اینکه امروز تیتر است که بخشی از جهت‌دهی افکار عمومی را تعیین می‌کند، تصریح کرد: برخی تیترها با محتوا هیچ موضوعیت مشترکی ندارند و صرفاً شیطنت‌های اصحاب رسانه است.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات با اعلام اینکه بعضاً در محتواهای انتشاری در فضای رسانه ملی و بین‌المللی بزرگ‌نمایی و سیاه نمایی‌هایی می‌شود، خاطرنشان کرد: هرچند قرار بود رسانه‌ها پلی ارتباطی بین حاکمیت و مردم باشند اما این اتفاق به درستی نیفتاد.

وی با بیان اینکه دشمنان از طریق رسانه عملکرد نظام و مسئولان را ضعیف جلوه می‌دهند، اظهار کرد: بازخورد انعکاس محتوای رسانه‌ها باید در جهت تقویت و زنده نگه داشتن روحیه امید در افکار عمومی باشد.

محب علی با تأکید بر اینکه رسانه باید خود مراقبتی داشته باشد، تصریح کرد: اصحاب رسانه باید در حوزه بالا رفتن خدمات دولت‌ها در جغرافیایی یک منطقه، روستا و شهرستان در کنار نگاه پیش برندگی منصف هم باشند.

وی با اشاره به اینکه مدیران دستگاه‌هایی که از ظرفیت رسانه‌ها آگاه باشند قطعاً خود را از آن‌ها دور نخواهند کرد، گفت: بر اساس ساختار حاکمیت رسانه ابزاری برای انعکاس عملکرد و تبیین اقدامات و توجیه و استدلال مسائل و مشکلات است.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات در ادامه با بیان اینکه برخی رسانه‌ها به دسته‌بندی اولویت‌های کف میدان کمتر توجه می‌کنند، افزود: در ساختار مدیریتی دو دسته افراد از رسانه‌ها فراری هستند، آن‌هایی که پشتوانه کارشناسی و استدلال منطقی را با اصحاب رسانه ندارند و یا ناکارآمدی مدیریتی در ارتباط با فعالین رسانه واهمه ایجاد می‌کند.

محب علی با تأکید بر اینکه در پرسشگری اصحاب رسانه باید نگاه کارشناسی شده‌ای داشته باشیم، اظهار کرد: باید ارتباط با رسانه تنگاتنگ باشد.

وی با اعلام اینکه در تریبون‌های عمومی باید امید آفرین صحبت کرد اما در جلسات نقدها و دیدگاه‌های کارشناسی شده باید مطرح شود، گفت: رسانه‌ها مراقب مطالبی که می‌نویسند باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha