• پنجشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402102820019
  • خبرنگار : 50541

قاچاق چوب و زغال و تصرف اراضی ملی از مهمترین چالش های جنگل‌های مریوان است 

قاچاق چوب و زغال و تصرف اراضی ملی از مهمترین چالش های جنگل‌های مریوان است 

ایسنا/کردستان رییس منابع طبیعی شهرستان مریوان،بخش های مدیریتی منابع طبیعی را شامل مرتع،جنگل و حفاظت ذکر کرد و گفت: قاچاق چوب و زغال، تخریب و تصرف اراضی ملی از مهمترین چالش های منابع طبیعی و جنگل‌های مریوان است.

 مسلم مرادی شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مساحت کلی شهرستان مریوان ۲۲۲هزارهکتار است، که شامل ۹۵ هزار هکتار جنگل، ۹۳ هزار هکتار مرتع،۴هزار هکتار بستر رودخانه و آب راه‌ها و مابقی حدود ۳۰هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی و زراعی است که جزو اراضی ملی نیست.

وی افزود: گونه های غالب جنگل‌های منطقه اکثرا بلوط، بنه، گلابی وحشی، بادام، ویول و گونه غالب بیشتر برو دار و مازودار است و گونه های غالب در مراتع، جاشیر، کما و سایر گونه های خوش خوراک است.

مرادی افزود: جنگل ها در قسمت غربی و مراتع در قسمت شرقی شهرستان واقع شده است.

رییس منابع طبیعی شهرستان مریوان بیان کرد: در حوزه حفاظت، طی ۱۰ ماه اخیر ۱۴۵ پرونده تخریب، تصرف و انواع تخلفات، شناسایی و به مراجع قضایی ارسال شده است که از تخلفات صورت گرفته ۴مورد مربوط به آتش سوزی و۱۳ مورد کوره زغال غیرمجاز است.

مرادی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ تن کشفیات و پرونده متخلفان تحویل اداره تعزیرات حکومتی شده است، که عموما کشفیات شامل مقطوعات جنگلی بوده و ۶۰۰ کیسه زغال را با کمک نیروهای انتظامی و امنیتی و هنگ مرزی کشف و ضبط کرده ایم.

وی ادامه داد: مریوان دارای پوشش جنگلی و توپوگرافی کوهستانی است که با این حجم نیرو جوابگوی نیازهای کل منطقه نیست، لذا از همیاران طبیعت،گروه های زیست محیطی و مردمی و گروه های ورزشی و هم چنین دستگاه‌های نظامی و امنیتی و مرجع قضایی همانند گذشته انتظار کمک و همکاری را داریم.

مرادی افزود: در حوزه کاری جنگل بیشترین تمرکز را در رابطه با طرح کاشت یک میلیارد درخت در طول ۴سال که تاکید ریاست جمهوری است را داریم که در این طرح ظرفیت استان کردستان برای سال اول کاشت ۳ میلیون اصله نهال است که این امر باکمک مردم تحقق می‌یابد. 

وی تصریح کرد: مریوان دارای نهالستان ۴۰ هکتاری است که یکی از نهالستان‌های بزرگ منطقه وحتی کشور می باشد و باکمک نهالستان گریزه سنندج نهال های جنگلی کل استان را تامین می کند.

وی بیان کرد: درحال حاضر ۸۰۰هزار اصله نهال جنگلی در نهالستان مریوان موجود است که تا پایان سال بین دوستداران طبیعت توزیع خواهد شد. 

رییس منابع طبیعی مریوان اذعان کرد: در حوزه گیاه پزشکی که بخش دیگری از کارجنگل است، امسال موفق شدیم ۹۰ هکتار عملیات گیاه پزشکی در رابطه با مبارزه با آفت جوانه خواربلوط وآفت لورانتوس را به سرانجام برسانیم.

مرادی افزود: در راستای ایجادانگیزه ۲۰ پکیج تنورگازی میان روستائیان حاشیه توزیع شد تا از درختان جنگلی جهت سوخت استفاده نشود.

 وی گفت: در سال جاری ۶۲هکتار بذرپاشی جهت غنی سازی مراتع در چند روستا صورت گرفته و ۷۴فقره آتش سوزی را با همکاری انجمن های زیست محیطی، مردم و پرسنل منابع طبیعی اطفاء کردیم، اما متاسفانه با این اوصاف ۱۶۷۰ هکتار مراتع و جنگل‌های منطقه در این اتفاقات طعمه آتش سوزی شدند.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود چالش های موجود در حوزه کاری منابع طبیعی را قاچاق چوب و زغال، تخریب و تصرف اراضی ملی که به صورت تخریب مرتع و جنگل صورت می‌پذیرد دانسته و خاطرنشان کرد: با آسیب شناسی و تحقیقات میدانی در روستاها، مردم عامل این جرائم را مشکلات مالی و معیشتی عنوان می‌کنند، اما با وجود تشکیل پرونده و ارجاع این افراد به مراجع قضایی، هنوز این اقدامات بازدارنده نبوده است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی تنها راه جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع است، یادآور شد: نیروهای منابع طبیعی با حضور در مدارس، روستاها و مساجد به صورت مستمر، چگونگی کاشت نهال و اطفاء حریق را آموزش داده و مردم را از عواقب جبران ناپذیر تخریب اراضی ملی آگاه می سازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha