• پنجشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402102820054
  • خبرنگار : 50534

صادرات، کلید طلایی رونق تولید و اشتغال‌زایی

صادرات، کلید طلایی رونق تولید و اشتغال‌زایی

ایسنا/زنجان صادرات به عنوان یک فعالیت اقتصادی دارای تاثیراتی عمیق، در ابعاد مختلف است. جوامع محلی از جهات مختلف در توسعه و گسترش صادرات نقش موثر و غیرقابل چشم‌پوشی دارند، در واقع جوامع محلی از یک‌سو می‌توانند باتوجه به تولید با کیفیت و استاندارد بسیار بر گسترش صادرات اثرگذار باشند و از سوی دیگر بسیار از گسترش صادرات متاثر خواهند بود.

جوامع محلی در پویایی اقتصاد کشور، از جمله بهبود رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال نقش موثری دارد و منشا اصلی تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی‌ است. بررسی‌ها در ایران نشان می‌دهد عمده مزیت صادرات غیرنفتی ایران به محصولات  برمی‌گردد که محل تولید آن در جوامع محلی است.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته، صادرات محور اصلی توسعه بوده و اهمیت بسیاری در حضور آن کشور در بازارهای جهانی دارد. تولیدات داخلی و عرصه آن در بازار رقابت جهانی یا به بیان دیگر صادرات یکی از عواملی است که می‌تواند کشورها را مستقل کند. اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار جهانی و فضای اقتصاد بین‌المللی از مهمترین عوامل توسعه است. نقش صادرات در این بین به اندازه‌ای مهم است که بسیاری کارشناسان صادرات را تنها مسیر موفق به توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی می‌دانند.

نباید فراموش کنیم مهمترین مسئله برای هر کشوری چون ایران دستیابی به توسعه اقتصادی و برخورداری از نظام اقتصادی و تولیدگرا و صادرات‌محور است. برای رسیدن به این امر پیش از هر چیز لازم است نیازهای داخلی کشور رفع شده و صادرات کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلی نیز توسعه پیدا کند. برای رسیدن به جامعه‌ای که در آن خبری از فقر، بیکاری و عقب‌ماندگی نباشد باید برای رشد اقتصادی آن تلاش شود.

صادرات، کلید طلایی رونق تولید و اشتغال‌زایی

با توجه به این موضوع در استان زنجان مسئولان برای توسعه و رونق تولید و در کنار آن صادرات برنامه‌ریزی و چشم‎اندازهای متنوعی در ادوار مختلف تدوین کرده‌اند.

استاندار زنجان در این حوزه معتقد است توسعه تجارت خارجی استان نیازمند برنامه عملگرا است و در این رابطه می‌گوید: جلسه با هیئت‌های تجاری خارجی و سفرا نباید به چند عکس و تفاهم نامه بر زمین مانده ختم شود.

محسن افشارچی با تاکید بر معرفی کامل و به روز از قابلیت‌های استان، اظهار می‌کند: باید تعداد مشخصی از کشورها را انتخاب و برای تقویت مراوادت تجاری و اقتصادی با هر یک از آنها برنامه مشخص تدوین کنیم و این برنامه را هم در فواصل زمانی معین مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم.

صادرات، کلید طلایی رونق تولید و اشتغال‌زایی

صادارات کلید طلایی تولید و اشتغال‌زایی

صادرات نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد بنابراین توجه زیادی برای گسترش و حضور فعال در بازارهای جهانی را می‌طلبد. همچنین باید صادرکنندگان عرصه اقتصادی نیز مورد تشویق قرار گیرند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در این رابطه با تاکید بر اینکه برای توسعه تجارت خارجی باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت داشت، می‎‌گوید: دعوت از سفرای جمهوری اسلامی ایران، برقراری پروازهای مستمر از زنجان از جمله موارد و  زیرساخت‌های مهم توسعه صادرات است و نبود آن لطمه زیادی به صادرات استان می‌زند.

صمد یوسفی‌اصل با اشاره به صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری استان زنجان طی سال گذشته، عنوان می‌کند: افزایش صادرات به دست صادرکنندگان باید صورت پذیرد که این مهم نیز بسته به رفع موانع صادراتی است.

صادرات، کلید طلایی رونق تولید و اشتغال‌زایی

تنوع در صادرات رمز موفقیت

امروزه، افزایش بهره‌وری به عنوان روشی موثر جهت دستیابی به رشد اقتصادی با توجه به کمیابی منابع تولیدی مطرح است و در این راستا، ضرورت مطالعه عوامل موثر بر آن در حوزه تجارت به صورت اتخاذ سیاست‌های تجاری نیز برجسته می‌شود. با عنایت به تاکید برنامه‌های توسعه کشور بر ارتقای بهره‌وری و استراتژی رشد مبتنی بر صادرات، متنوع‌سازی صادرات صنعتی، یکی از سیاست‌های مناسب در این زمینه به‌شمار می‌آید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این رابطه می‌گوید. به منظور توسعه صادرات استان و افزایش کشورهای مقصد صادراتی، محصولات صادراتی و صادرکنندگان، باید شرکت‌های مدیریت صادرات در استان ایجاد و فعال شوند.

مجید گلشنی‌منفرد اظهار می‌کند: از جمله مشکلاتی که استان هم‌اکنون در امر صادرات با آن مواجه است پایین بودن تنوع محصولات صادراتی، کشورهای مقصد صادراتی و تعداد تجار و صادرکنندگان از استان است که این امر با ایجاد شرکت‌های متنوع مدیریت صادرات در استان مرتفع می‌شود.

صادرات، کلید طلایی رونق تولید و اشتغال‌زایی

وی می‌افزاید: شرکت مدیریت صادرات یکی از کلیدی‌ترین نقش‌های فرایند صادراتی است که برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی جهت ورود به بازارهای جهانی و افزایش صادرات کالا یا خدمات ایفای نقش مهمی دارد.

این مسئول با اشاره به ﺧﺪﻣﺎت ﻗﺎﺑﻞ اراﺋﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺎدرات، ادامه داد: انجام ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺑﺎزار ﻫﺪف، ﺗﻌﯿﯿﻦ وﯾﮋگی‌های ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ ﻣﺤﺼﻮل ﻣﻮردﻧﯿﺎز ﺑﺎزار ﻫﺪف، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اﻧﺘﺨﺎب ﺗﻮزﯾﻊ‌ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺎﻫﺮ و ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﻣﺬاﮐﺮه ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﻣﺠﻮزﻫﺎی ﻻزم از جمله خدمات قابل ارائه توسط این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح می‌کند: اراﺋﻪ اﻟﺰاﻣﺎت و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﺎرک‌ﮔﺬاری و ﺑﺴﺘﻪ‌ﺑﻨﺪی ﻣﺤﺼﻮل ﺻﺎدراﺗﯽ، اراﺋﻪ ﻣﺸﺎوره ﺑﺮای ﻗﯿﻤﺖ‌ﮔﺬاری ﻣﺤﺼﻮﻻت و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت اﻧﺒﺎرداری در ﺑﺎزار ﻫﺪف، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ اﻣﻮر ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ ﭘﺮداخت‌ها و ﺗﻌﻬﺪات ﻃﺮﻓﯿﻦ از دیگر اقدامات این شرکت‌ها است.

وی با اشاره به مزایای شرکت‌های مدیریت صادرات، یادآور می‌شود: شرکت‌های مدیریت صادرات دارای مجوز معتبر از سازمان توسعه تجارت ایران، بیست و پنج درصد مازاد بر سقف اعلام شده از مشوق‌های صادراتی بهره‌مند شوند.

گلشنی خاطرنشان می‌کند: همچنین در راستای افزایش تنوع محصولات صادراتی در استان به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری با محوریت تولیدات صادرات محور هستیم.

صادرات، کلید طلایی رونق تولید و اشتغال‌زایی

حوزه‌های صادراتی مغفول و فرصت‌های از دست رفته

این صحبت‌ها در شرایطی عنوان می‌شود که صادرات استان در ۹ ماهه سال جاری ۴۵۷ میلیون دلار به میزان ۸۶۷ هزار تن اعلام شده است.

در این مدت ۱۱ کشور جدید صادراتی به مقاصد صادراتی استان افزوده شده و ۲۱ کالای جدید صادراتی وارد سبد محصولات صادراتی استان شده است.  البته تعداد شرکت‌های صادراتی استان از ۱۷۲ واحد در سال گذشته به ۲۰۳ واحد صادراتی در سال جاری رسیده است.

با توجه به اینکه عمده اقلام وارداتی استان را ماشین آلات و مواد اولیه کارخانجات به خود اختصاص داده است، این امر حاکی از رشد صنعتی در آینده نزدیک دارد.

در این بین اقلام صادراتی استان میزان صادرات صنایع دستی و محصولات کشاورزی ناچیز است در حالی‌که عمده محصولاتی که می‌توان در استان در توسعه صادرات به آن تکیه کرد در این دو حوزه است که باید برای توسعه صادرات در این بخش‌ها بیش از گذشته کار و با برنامه‌ریزی دقیق چشم‌انداز روشنی برای آن تدوین کرد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha