• پنجشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402102820309
  • خبرنگار : 50378

انجام ۱۴۲ هزار اقدام مرمتی طی ۹ ماه در کتابخانه مرکزی رضوی

انجام ۱۴۲ هزار اقدام مرمتی طی ۹ ماه در کتابخانه مرکزی رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس از انجام حدود ۱۴۲ هزار اقدام حفاظتی و مرمتی متعلق به این سازمان طی ۹ ماه از آغاز سال ۱۴۰۲ خبر داد.

سیدعلی طباطبایی اظهار کرد: مرمت ۱۴۰ نسخه خطی و قرآن، ۱۱هزار و ۱۴۵ برگ قرآن بسیار نفیس، ۹ سند طوماری، ۷۲۱ برگ سند، ۲۴۲ جلد چرمی و ۴۲ لت جلد از جمله اقدامات مرمتی بود که طی این مدت توسط کارشناسان مرمت با هدف حفظ میراث فرهنگی اسلامی انجام شده است.

وی گفت: طی این مدت کارشناسان مرمت سازمان ضمن بررسی و آسیب شناسی۱۳ هزار و ۹۱۲ برگ نسخ خطی و سنگی مرکز اسناد و ۱۰۵ اثر موزه‌ای، به آفت‌زدایی اسناد و نسخ خطی، اسیدزدایی سند وکتاب، استحکام بخشی اسناد و نسخ خطی، گردگیری ورق به ورق کتب چاپ سنگی و سربی نیز اقدام کرده‌اند.

طباطبایی ادامه داد: مرمت۴۰ اثر از عکس‌های قدیمی مرکز اسناد، بررسی آفات نسخه‌های خطی مربوط به مدرسه علمیه فخریه و مدرسه علمیه اهل بیت(ع) سبزوار و مرمت ۱۷۶ اثر اشیاء فلزی سکه و مدال را از جمله دیگر اقدامات اداره مرمت برای حفظ آثار بود.

وی به وجود آثار بسیار نفیس و ارزشمند تاریخی در میان آثار مرمت شده اشاره و عنوان کرد: قرآن‌های خطی مربوط به قرن‌های ۳ الی ۱۰ هجری قمری، سکه‌های مربوط به دوره‌های تیموری، ساسانی، ایلخانی، صفویه و قاجاریه و سنگاب گوهرشاد مربوط به دوره قاجاریه است که به آسیب‌های متعدد محیطی و فیزیکی مبتلا بودند.

طباطبایی همچنین روزنامه‌های نفیس مربوط به سال‌های ۱۳۲۰ الی ۱۳۳۵، اسناد طوماری و برگه‌ای نفیس مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه را از دیگر این آثار ارزشمند برشمرد که در این بازه زمانی در خصوص مرمت آن اقدام شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور است که در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و… به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha