• پنجشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402102820330
  • خبرنگار : 50378

مدیرکل میراث‌ فرهنگی خراسان رضوی:

اتصال بیشتری بین صنایع‌ دستی و سوغات زائر برقرار شود

اتصال بیشتری بین صنایع‌ دستی و سوغات زائر برقرار شود
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: اگرچه بخشی از صنایع‌ دستی خراسان رضوی مرتبط با زائر، زیارت و امام رضا(ع) است اما باید اتصال بیشتری بین صنایع‌ دستی و سوغات زائر برقرار شود.

سیدجواد موسوی امروز ۲۸ دی‌ماه، در رونمایی از پوستر نخستین رویداد استارتاپی صنایع‌ دستی با محوریت «سوغات زیارت در مشهد» که با حضور مدیر مرکز رشد جهاد دانشگاهی مشهد، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مشهد و مدیر مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: حدود یک سوم از ۲۹۳ رشته هنری صنایع‌ دستی ایران در خراسان رضوی فعال است، اگر چه بخشی از صنایع‌ دستی خراسان رضوی مرتبط با زائر، زیارت و امام رضا(ع) است اما باید اتصال بیشتری بین صنایع‌ دستی و سوغات زائر برقرار شود.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد گردشگران خارجی از فرودگاه مشهد وارد کشور می‌شوند، خاطرنشان کرد: بازار صنایع‌ دستی باید از وجود زائران و گردشگران خارجی بهره‌مند شود و از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

موسوی تاکید کرد: در گام نخست باید بازار راس ساماندهی و در گام بعد بیش از ۹۰ رشته صنایع‌ دستی خراسان رضوی مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید از استارتاپ‌های فعال در حوزه صنایع‌ دستی کشور برای این رویدادها به صورت ویژه دعوت و با کمک استارتاپ‌ها ظرفیت‌های صنایع‌ دستی را شکوفا کنیم.

در ادامه جواد سخدری، مدیر مرکز رشد جهاددانشگاهی خراسان ‌رضوی به شبکه مسائل زیست‌بوم کارآفرینی صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در نظام توانمندسازی سازمان‌های مختلف فعال هستند، اما به یک نهاد واسطه توسعه نیاز است که همه را به هم متصل کرده و توسعه دهد.

وی افزود: صنایع‌دستی ۱۷۰۳ روستای خراسان رضوی مورد مطالعه قرار گرفته است که منابع غنی و بازیگران لازم برای توسعه را دارند، اما نهاد واسطه توسعه را ندارند.

خلأهای زنجیره ارزش صنایع‌ دستی شناسایی شود

سعید خدیوی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: باید خلأهای زنجیره ارزش صنایع‌دستی شناسایی و بازیگران اصلی وارد شوند.

وی تاکید کرد: باید در کنار این رویداد تفاهم‌نامه‌هایی برای اتصال تولیدکنندگان صنایع‌دستی به بازار نیز به امضا برسد. این رویداد فرصت خوبی برای اتصال بازیگران و رفع خلأهای زنجیره ارزش است.

امیر مهدی حکیمی، مدیرمرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز با اشاره به اهمیت ارتباط و اتصال بین صنایع‌ دستی و جریان زیارت خاطرنشان کرد: طی ۳ سال گذشته این مرکز در این زمینه اقدام کرده و اکنون نیز آمادگی داریم بازار فروش برای صنایع‌ دستی استان خراسان رضوی فراهم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha