• جمعه / ۲۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102920632
  • خبرنگار : 71145

ریاض: صحبتی از توافق با اسرائیل قبل از توقف جنگ غزه نیست

ریاض: صحبتی از توافق با اسرائیل قبل از توقف جنگ غزه نیست

عربستان سعودی اعلام کرد که قادر به ادامه بحث در مورد دستیابی به یک توافق تاریخی که شامل به رسمیت شناختن «رژیم صهیونیستی» قبل از آتش‌بس در غزه باشد، نیست و عادی سازی را در مرکز سیاست خود قرار نداده‌است.

به گزارش ایسنا،‌ شاهدخت ریما دختر بندر آل سعود، سفیر عربستان در واشنگتن در جریان نشست هم اندیشی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «فکر می‌کنم مهمترین چیزی که باید بدانیم این است که عربستان عادی سازی روابط را در قلب سیاست خود قرار نداده‌ بلکه صلح و رفاه را در مرکز سیاست خود قرار داده‌است.»

به نقل از «الخلیج آنلاین» وی افزود: عربستان کاملاً روشن بوده‌است، تا زمانی که خشونت در زمین وجود دارد و کشتار ادامه دارد، نمی‌توانیم درباره روز بعد صحبت کنیم.

ریما احساس «نگرانی عمیق» خود را در مورد تشدید تنش‌هایی که می‌تواند منطقه را به «عصر حجر» بازگرداند، ابراز کرد.

شاهدخت ریما دیروز پنج‌شنبه درباره موضع عربستان سعودی توضیح داد و گفت: «هر دو طرف شوک و درد دارند. ما نمی‌توانیم برای جلوگیری از این امر به عقب برگردیم. اما آنچه می‌توانیم انجام دهیم آتش‌بس است.»

وی اظهار داشت: «مردم فلسطین سزاوار یک کشور مستقل هستند. پادشاهی عربستان نیاز اسرائیل به احساس امنیت را می‌فهمد، اما این نباید به ضرر فلسطینی‌ها باشد.»

این در حالی است که شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در نشست داووس گفت که ریاض «مطمئنا» از امکان برقراری روابط با «اسرائیل» در آینده استقبال می‌کند، اما بر لزوم آتش‌بس و ایجاد یک کشور فلسطین نیز تاکید دارد.

وی ادامه داد: نشانه واقعی نزدیک شدن به هدف راهبردی مورد ادعای اسرائیل را نمی‌بینیم.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه صحبت‌ها درباره نزدیک شدن به امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط فشار شدیدی بر عربستان سعودی برای برداشتن این گام وارد کرد، اما این حرکت پس از عملیات «طوفان الاقصی» و شروع تجاوزات اشغالگران در غزه تا حد زیادی متوقف شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۳۰ ۱۴:۴۵

انها به هیچ وجه کشور مستقل فلسطین راقبول نمیکنند روی این گزینه اسرار دارد

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۱ ۰۳:۱۴

آقایان و خانم های سعودی قبل از توقف جنگ در غزه توافقی با اسقاطیل بعید می دانید ولی برای پس فردای آتش بس یا صلح چی ؟فردا برایتان متصور نیست ولی پس فردا راهم بعید نمی دانید ....درسته!!؟