• جمعه / ۲۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402102920663
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خبر داد

اعلام آمادگی دانشگاه شهید بهشتی برای حل چالش‌های فناورانه مراکز صنعتی

اعلام آمادگی دانشگاه شهید بهشتی برای حل چالش‌های فناورانه مراکز صنعتی

رئیس دانشگاه شهید بهشتی از اعلام آمادگی این دانشگاه برای حل چالش‌های فناورانه مراکز صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمود رضا آقامیری در رویداد بین‌المللی هیدروژن تاکید کرد: برگزاری این رویداد علمی با همکاری شرکت ملی گاز ایران در کنار دانشگاه شهید بهشتی نویدبخش ارتباط عمیق میان دانشگاه و صنعت خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه شهید بهشتی در زمینه تقاضای پیش‌دستانه حل چالش‌های فناورانه به مراکز صنعتی کشور گفت: در تلاشیم سراغ مراکز صنعتی همچون وزارت نفت برویم تا چالش‌های فناورانه آنها را رفع کنیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی موضوع هیدروژن را در کشور و جهان مهم ارزیابی و اظهار کرد: امروز استفاده از این ماده گسترش یافته و می‌تواند به‌عنوان سوختی پاک استفاده شود.

آقامیری با تأکید بر اینکه برای توسعه استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت باید همه دستگاه‌های اجرایی کشور دست‌به‌دست هم دهند، افزود: دانش فنی استفاده از هیدروژن در ایران می‌تواند همچون فناوری‌های نوظهور در ایران مانند انرژی هسته‌ای، نانو و هوافضا به پیشرفت‌های علمی بالایی برسد.

وی با یادآوری اینکه در گذشته در زمینه تولید و استفاده از هیدروژن به‌عنوان یک سوخت پاک فعالیت‌های علمی زیادی شده است، ادامه داد: برای توسعه استفاده از این ماده در کشور باید همه تجربیات یکدیگر را روی هم بگذاریم تا بتوانیم به موفقیت دست یابیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، علی آبادی وزیر صمت نیز با ارائه سرفصلی در خصوص هیدروژه به اهمیت توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: جامعه، محیط زیست و اقتصاد را سه رکن اصلی توسعه پایدار است و به‌منظور تحقق این سه رکن نیاز است ملل مختلف با همکاری و ایجاد صلح توسعه پایدار را در دنیا رقم بزنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع سازمان ملل متحد طی یک برنامه ۱۵ ساله اهداف مختلفی را مدنظر قرار داده تا کشورهای جهان با همکاری یکدیگر بتوانند به سمت توسعه پایدار حرکت کنند.

وزیر صمت با اشاره به چالش‌های بزرگ جهانی بیان کرد: توسعه پایدار کشورها در حضور ریسک‌های متعدد جهانی بسیار دشوار بوده و نیازمند زیرساخت‌های بزرگ و استوار است.

وی اضافه کرد: مهمترین ریسک‌ها در کوتاه مدت و بلند مدت، ریسک‌های زیست محیطی و اجتماعی هستند که به‌طور خاصی با اقتصاد جوامع ارتباط مستقیم و قوی دارند؛ بنابراین کنشگرهای اصلی در مقابله با ریسک‌های جهانی بنگاه‌های اقتصادی بویژه بنگاه‌های بزرگ به‌عنوان مصرف کننده اصلی منابع زیست محیطی و مراکز اجتماعی تاثیر گذار در جامعه هستند.

علی‌آبادی با بیان اینکه هیدروژن در بخش‌های مختلف سیستم های انرژی نقش ایفا می‌کند، یادآور شد: مهمترین رکن استفاده از هیدروژن اقتصاد است که بسیار متاثر از قیمت برق تولیدی و هزینه الکترولایزها (روش‌های تولید) است.
وی در خصوص تولید هیدروژن اینگونه توضیح داد: راهکار اساسی برای توسعه پایدار در اقتصاد هیدروژنی استفاده از هیدروژن سبز یا حداقل هیدروژن آبی است و مشکل اصلی آن هزینه تولید، انتقال و ذخیره‌سازی این نوع هیدروژن است که بر پایه تولید برق تجدیدپذیر است. همچنین مصارف اصلی هیدروژن به‌عنوان یک حامل انرژی و نه منبع انرژی در سه بخش حمل و نقل، صنعت و ساختمان است.

وزیر صمت در ارتباط تاثیر تکنولوژی بر خودروها خاطرنشان کرد: تولید برق تجدیدپذیر در خودرو برقی منجر به راندمان ۷۰ تا ۹۰ درصدی از برق دریافتی می‌شود، درحالی‌که به‌دلیل راندمان پایین تولید، ذخیره‌سازی و انتقال هیدروژن، راندمان ۲۵ تا ۳۵ درصد است که با میزان پیمایش با هر بار شارژ و همچنین زمان شارژ در خودروهای هیدروژن به مراتب نسبت به خودروهای برقی با باتری داری مزیت است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر ضرورت کیفی‌سازی و کمی‌سازی فرآورده‌ها اظهار داشت: به دلیل استانداردهای زیست‌محیطی به دنبال استفاده از واحدهای شکست ملکولی در مجاورت هیدروژن هستیم. ۳۰۰ میلیون فوت مکعب هیدروژن در ۱۰ پالایشگاه کشور تولید می شود که این مقدار در داخل کشور مصرف می شود. با تلاش شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه موسسات علمی و فناوری، در حوزه تولید هیدروژن و واحدهای هیدروژن، دانش فنی و ساخت و تجهیز و کاتالیست، بومی‌سازی شده است است و امروز از مرزهای کشور عبور کردیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha