• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402103020818
  • خبرنگار : 71299

گاومیشان، نمادی از تکنیک‌های مهندسی ایران باستان

گاومیشان، نمادی از تکنیک‌های مهندسی ایران باستان

ایسنا/ایلام پل تاریخی گاومیشان در مرز استان ایلام و لرستان، مربوط به دوره اسلامی، سخت نیازمند مرمت و بازسازی است.

 این پل از جمله پل‌های مهم دوره تاریخی است که بر روی رودخانه سیمره ساخته شده و در قرون اولیه اسلامی مورد استفاده قرار گرفته و تعمیراتی نیز بر روی آن انجام شده است.

پل گاومیشان در مسیر شاهراه باستانی جنوب به سمت شمال و شمال غرب ایجاد شده و نمادی از تکنیک‌های مهندسی ایرانیان باستان محسوب می‌گردد.

مورخان و سیاحان و باستان شناسان زیادی در مورد این پل اظهار نظر کرده‌اند.

راولینسون سیاح و باستان شناس طول این پل را ۱۶۵ گام محاسبه کرده است و در مورد وجه تسمیه این پل نوشته است گاماشان تعریفی از گاماس یا گاماس آب که سرچشمه اصلی رود کرخه سیمره است گاماس از دو کلمه گاو و ماست ماهی ترکیب شده و منشا آن نیز تصویر یک گاو با یک ماهی است که بر کوه چهل نابالغان واقع در سرچشمه اصلی کرخه کنده شده است.

این پل در مرز میان ایلام و لرستان قرار دارد و با ۵ چشمه عظیم و مرتفع دارای طول ۱۷۸ متر و عرض بیش از ۸ متر است و تعداد ۷ دهنه پل دارد.

دکتر «حبیب الله محمودیان» باستان‌شناس ایلامی در خصوص ویژگی تاریخی این پل نیز گفت: سازه با استفاده از قلوه سنگ و آجر و ملات گچ نیمه‌کوب ساخته شده است در پایه اصلی آن نیز بلوک‌های سنگی بزرگ به کار رفته است.

وی گفت: پل گاومیشان و در زمان قاجاریه از خاندان والی مرمت و بازسازی شده است این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمودیان افزود: پایه‌های پلی در آنجا مشاهده می‌شود که مربوط به دوره ساسانیان است ولی پل گاومیشان مربوط به دوره اسلامی است.

بقایای سرپا و به جامانده از این پل در شهرستان دره‌شهر قرار دارد و درست بین این شهرستان و استان لرستان قرارگرفته است و یک منطقه گردشگری بسیار زیبا دارد و گردشگران زیادی را سالانه بخصوص در فصول معتدل به خود جذب می‌کند.

بازدید فراوان گردشگران از این پل تاریخی، ضرورت بازسازی آن را صد چندان کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha