• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402103020843
  • خبرنگار : 50552

گزارش هفتگی بازار

از رشد تولید تخم‌مرغ در قزوین تا اخطار مجلس به وزیر جهاد کشاورزی

از رشد تولید تخم‌مرغ در قزوین تا اخطار مجلس به وزیر جهاد کشاورزی

ایسنا/قزوین رشد تولید تخم‌مرغ، اخطار مجلس به وزیر جهاد کشاورزی جهت کنترل قیمت گوشت قرمز، راه‌های شناخت ماهی تازه از کهنه، خواص و فواید حبوبات، قیمت انواع برنج و انواع تره‌بار در بازار قزوین این هفته نیز مانند هفته‌های گذشته مورد ارزیابی قرار گرفت.

ایسنا در گزارش بازار این هفته به بررسی قیمت کالاهای اساسی در بازار قزوین پرداخته و نوسانات قیمت این کالاها پرداخت. ناگفته نماند قیمت‌های ذکر شده در این گزارش مربوط به بازار سنتی قزوین است و طبیعتاً قیمت این کالاها در مغازه‌های سطح شهر متفاوت خواهد بود.

این هفته مانند هفته‌های گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار روز در بازار قزوین ۸۵ هزار تومان بود. همچنین هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ نیز ۱۱۵ تا ۱۲۵ هزار تومان به مشتریان عرضه شد. علی رمضانپور، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در هفته گذشته از رشد ۲۸ درصدی تولید تخم‌مرغ در واحدهای تولیدی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری ۸۱ هزار تن تخم‌مرغ در واحدهای مرغ تخمگذار این استان تولید شده که این رقم در سال گذشته ۶۳ هزار تن بوده است. هم‌اکنون ۶۸ واحد مرغ تخمگذار در استان قزوین فعال است که ظرفیت تولید آن‌ها ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه است.

اخطار مجلس به وزیر جهاد کشاورزی

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته ضمن اشاره به گرانی گوشت قرمز و مرغ در بازار بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت گوشت قرمز و مرغ دائماً در حال افزایش است، فرصت یک هفته‌ای به وزارت جهاد کشاورزی و سایر مسئولان مربوطه می‌دهیم تا در خصوص کنترل بازار و ایجاد ثبات در قیمت گوشت و مرغ تصمیمات درستی را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: در صورت عدم توجه وزیر جهاد کشاورزی به وضعیت بازار گوشت و مرغ و عدم بازگرداندن قیمت‌ها، برای وی تصمیم‌گیری خواهیم کرد. قیمت گوشت قرمز هر روز در حال افزایش بوده و هم‌اکنون به حدود هر کیلو ۷۰۰ هزار تومان رسیده است، ما نمی‌توانیم شاهد رشد قیمت‌ها و کوچک شدن سفره مردم باشیم اما برای این موضوع کاری نکنیم.

علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام وزیر کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در پاسخ به اینکه قیمت گوشت گوسفندی تا ۷۰۰ هزار تومان پیش رفته، عنوان کرد: گوشت ۷۰۰ هزار تومانی برای فروشگاه‌های بالای شهر است و قیمت گوشت قرمز بین ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزار تومان است.

در هفته‌ای که گذشت قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در بازار قزوین ۶۳۰ تا ۶۵۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو گوشت گوساله نیز ۵۷۰ تا ۵۸۰ هزار تومان بود.

راه‌های شناخت ماهی تازه از کهنه

ماهی یکی از منابع سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها به‌ویژه اسیدهای چرب امگا سه است که باید در هنگام خرید از تازه یا کهنه بودن آن اطمینان حاصل کرد، چرا که خوردن ماهی بد و کهنه می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود، ماهی نامرغوب بوی بدی دارد، پوست بسیار نرمی دارد که به‌راحتی از گوشت جدا می‌شود، چشم‌های گود رفته‌ای دارد، آبشش پشت‌سرش زرد یا خاکستری است، متورم و شل است. ماهی تازه بوی جلبک دریایی می‌دهد، رنگ باطراوت و براق و چشم‌های برآمده‌ای دارد، آبشش آن به رنگ صورتی یا قرمز است، گوشت شکم آن سفت است و لغزنده نیست.

نکته دیگر اینکه زمانی که ماهی را با انگشت فشار می‌دهیم گوشت ماهی نباید با فشار ما در داخل بماند، یعنی پس از اینکه انگشتمان را برداشتیم گوشت ماهی باید دوباره به سمت بیرون حرکت کند. همچنین لازم به ذکر است گوشت ماهی تازه صورتی کم‌رنگ و براق است.

قیمت انواع ماهی در بازار قزوین به این شرح است: سالمون ۱۸۳ تا ۱۹۹ هزار تومان، شیر نیزه‌ای ۱۷۶ تا ۱۹۵ هزار تومان، قزل‌آلا ۱۶۶ تا ۱۹۳ هزار تومان، سفید ۱۵۹ تا ۱۶۵ هزار تومان، کپور ۱۶۲ هزار تومان، تن ۱۲۵ تا ۱۲۶ هزار تومان، آزاد ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان، حلوا ۹۲ تا ۹۹ هزار تومان، بیکت ۸۵ تا ۹۷ هزار تومان، قباد ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان.

حبوبات بهترین جایگزین برای گوشت قرمز

حبوبات یکی از بهترین منابع غذایی حاوی پروتئین برای بدن انسان است. انواع مختلف حبوبات سرشار از فیبر، فولیک اسید، آهن، منگنز، منیزیم، آنتی اکسیدان، گروه ویتامین B و E و مواد مغذی بسیاری است. با توجه به اینکه قیمت گوشت قرمز بسیار بالاست و خرید آن در توان برخی خانواده‌ها نیست، حبوبات بهترین جایگزین برای این کالاست. اغلب پزشکان مصرف سه وعده در هفته به مقدار ۲۰۰ گرم از انواع حبوبات را توصیه می‌کنند که بسیار برای کاهش سطح قند خون، کاهش کلسترول، افزایش باکتری‌های موجود در روده، از بین برنده نفخ معده و همچنین مناسب برای پوست و مو است.

قیمت انواع حبوبات در بازار قزوین به این شرح است: لوبیا کشاورزی ۸۰ تا ۹۵ هزار تومان، لوبیا سفید ۷۸ تا ۹۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۷۵ تا ۹۰ هزار تومان، لوبیا قرمز ۶۷ تا ۸۰ هزار تومان، لوبیا چشم‌بلبلی ۶۹ تا ۷۵ هزار تومان، نخود ۵۵ تا ۷۵ هزار تومان، عدس ۵۵ تا ۷۲ هزار تومان، ماش ۵۶ تا ۶۰ هزار تومان، لپه ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان.

قیمت انواع برنج در بازار قزوین

برنج یکی از کالاهای اساسی است که قیمت آن طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته تقریباً ثابت بوده است. قیمت انواع برنج در بازار قزوین به این شرح است: الموت ۱۰۸ هزار تومان، دم‌سیاه ۱۰۰ هزار تومان، علی هاشمی ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان، علی کاظمی ۷۵ تا ۹۰ هزار تومان، صدری هاشمی ۷۷ تا ۸۵ هزار تومان، فجر ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان، شمشیری و طارم ۶۵ هزار تومان، عنبربو ۵۴ تا ۶۵ هزار تومان، شیرودی ۴۸ تا ۶۵ هزار تومان، خوشپخت ۳۶ تا ۶۰ هزار تومان، هندی ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان.

قیمت انواع تره‌بار در بازار قزوین

قیمت انواع صیفی‌جات در بازار قزوین به این شرح است: سیب‌زمینی ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان، پیاز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان، سیر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۱۲ تا ۲۳ هزار تومان، بادمجان ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان، کدو ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، هویج ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان، لوبیاسبز ۴۰ هزار تومان، چغندر لبویی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان، شلغم ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، فلفل‌دلمه ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، فلفل تند ۳۰ هزار تومان، ترب ۱۵ هزار تومان، کرفس ۱۵ هزار تومان، کاهو ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، کلم بروکلی و کاهو پیچ ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، برگ‌کلم سفید و بنفش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، گل‌کلم ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، لیموترش ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان، نارنج ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، ذرت مکزیکی ۴۰ هزار تومان.

قیمت انواع میوه در بازار قزوین به این شرح است: موز ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان، گلابی ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان، خرمالو ۴۰ هزار تومان، انار ۲۰ تا ۵۵ هزار تومان، سیب ۱۸ تا ۵۰ هزار تومان، نارنگی ۲۲ تا ۵۰ هزار تومان، پرتقال ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان، لیموشیرین ۲۵ تا ۴۵ هزار تومان، به ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان، کیوی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، خیار ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، انگور ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان، هندوانه ۲۰ هزار تومان.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha