• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402103020853
  • خبرنگار : 50662

تغییر اقلیم باعث همه‌گیری آفات و بیماری‌های نوظهور شده است

تغییر اقلیم باعث همه‌گیری آفات و بیماری‌های نوظهور شده است

ایسنا/خراسان جنوبی عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تغییر اقلیم باعث شده که تولید محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار گیرد و موجب همه‌گیری برخی از  آفات و بیماری‌های نوظهور شده است از این رو یکی از رویکردهای پژوهشی مرکز، تمرکز بر وقوع آفات و بیماری‌های نوظهور است.

محمد رضا میرزایی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی تقاضا محور است، گفت: در خصوص مسائل باغبانی، آب و خاک، گیاه پزشکی و منابع طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه با معرفی ارقام گندم، جو، ارزن و سورگوم متناسب با شرایط اکولوژیکی منطقه هستند، گفت: دو رقم برتر عناب سیوجان و ماژان معرفی شده نیز متناسب با نیازهای اکولولوژیکی به گزینی شده‌اند.

میرزایی با اشاره به اینکه در بخش گیاه پزشکی نیز پروژه‌های تحقیقاتی در راستای اولویت‌های آفات و بیماری‌های گیاهی استان است، افزود: شناسایی و بررسی چرخه زندگی، پیشگیری و کنترل آن‌ها از مهم‌ترین وظایف بخش گیاه پزشکی مرکز است که اخیرا، دستورالعمل فنی مدیریت تلفیقی بیماری زنگ جارویی زرشک مصوب شده است که این بیماریی از عوامل تهدید کننده محصول زرشک در استان خراسان جنوبی است.

عضو هیئت علمی تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی گفت: بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز توانسته در خصوص شناسایی آفات و بیماری‌های گیاهی و کنترل تلفیقی آن‌ها چندین پروژه اجرا کند و دستور العمل آن نیز تدوین شده است.

وی تصریح‌کرد: فعالیت‌های علمی و پژوهشی نمایه شده در پایگاه های معتبر، چاپ و تدوین چند فقره کتاب از جمله عناب میوه فراسودمند که در سال گذشته اثر برتر دانشگاه بیرجند معرفی شد و برخی از دستاوردهای حوزه گیاه پزشکی برای دنیا جدید بوده است به طوری‌که گونه‌های زیستی جدیدی برای دنیای علم بوده است.

میرزایی با بیان اینکه هدف در مرکز تحقیقات در واقع  تحقیقات کاربردی است، اظهارکرد: تحقیقات صرفا بنیادی نیست و تمرکز روی تحقیقاتی است که بتواند در راستای حل مشکلات کشاورزان منطقه باشد. 

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی افزود: تغییر اقلیم باعث شده که تولید محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار گیرد و موجب همه گیری برخی از  آفات و بیماری‌های نوظهور شده است ، از این رو یکی از رویکردهای پژوهشی مرکز، تمرکز بر وقوع آفات و بیماری‌های نوظهور است.

 وی همچنین گفت: پایش و ردیابی مستمر عوامل خسارتزای گیاهی، روش‌های هرس متناسب با تغییر اقلیم، نحوه کاشت و الگوی کاشت متناسب با تغییر اقلیم تاکید نمود.
 
میرزایی افزود: یکی از رسالت‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی انتقال دانش به کشاورزان است که در قالب طرح یاوران تولید با همکاری بخش اجرا و ترویج اجرا می شود محققین در قالب این طرح دستاوردهای پژوهشی خود را در پهنه‌ها به کشاورزان و باغداران از طریق رسانه، نشریات ترویجی، وبینارها و حضور در عرصه ارائه می‌دهند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha