• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402103020856
  • خبرنگار : 71402

هشدار رهبران سنای آمریکا به بایدن درباره به‌روز نشدن زرادخانه‌های هسته‌ای

هشدار رهبران سنای آمریکا به بایدن درباره به‌روز نشدن زرادخانه‌های هسته‌ای

رهبران کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا در نشریه وال‌استریت‌ژورنال نوشتند که رئیس‌جمهوری ایالات متحده مسئولیت مدرنیزه کردن زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده را که در حال حاضر دچار بی‌نظمی و خرابی شده، بر عهده نگرفته است.

به گزارش ایسنا، پیش از این شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد که هزینه برنامه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای سنتینل (ICBM) آمریکا برای جایگزینی موشک‌های «مینتمن ۳» (Minuteman III) حدود ۱۳۱.۵ میلیارد دلار یا ۳۷ درصد بیشتر از هزینه اولیه برآورد شده است.

سناتورها «راجر ویکر» و «دب فیشر»، رهبران کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا در مقاله‌ای که روز جمعه منتشر شد، نوشتند: «ما باید دولت را مسئول شکست‌هایش بدانیم. اما برای جبران دهه‌ها غفلت، همکاران ما در کنگره باید متعهد به احیای سلامت صنعتی ایالات متحده و توسعه نیروی کار مورد نیاز برای مسلح نگه داشتن نیروهای هسته‌ای آمریکا و آماده بودن آنها برای هر چالشی باشند.»

این سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا قول دادند که همه ابزارهای نظارتی کنگره برای به حداکثر رساندن سرمایه‌گذاری مالیات‌دهندگان در برنامه موشک‌های سنتینل را در نظر بگیرند؛ از جمله گسترش آموزش برای کارگران ماهر، اعمال «قانون تولید دفاعی» برای گسترش دسترسی به کالاهای ساختمانی و تثبیت تورم.

به گزارش اسپوتنیک، رهبران کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا افزودند که معتقدند این تلاش‌ها برای تسریع در نوسازی زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده از حمایت دو حزبی در کنگره برخوردار خواهد شد.

براساس گزارش بلومبرگ، برنامه موشکی هسته‌ای سنتینل ایالات متحده، ارتقای برنامه‌ریزی‌شده برای سیستم موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای مینتمن متعلق به دهه ۱۹۷۰، بیش از یک‌سوم بودجه خود را طی تنها دو سال خرج کرده و باعث بازنگری اجباری شده که می‌تواند آن را در معرض خطر تعلیق قرار دهد.

هزینه هر موشک سنتینل جدید از ۱۱۸ میلیون دلار به ۱۶۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است که ۳۷ درصد بیشتر از انتظار اولیه به شمار می‌رود. هزینه شامل سیلوهای موشکی جدید و مراکز کنترل پرتاب است.

اندرو هانتر، دستیار وزیر نیروی هوایی ایالات متحده در امور خرید به بلومبرگ گفت که افزایش قیمت منعکس‌کننده تمام اجزای برنامه ۹۶ میلیارد دلاری است و تقصیر پیمانکار نیست، و مدعی شد که برآورد هزینه اولیه عملا «نتوانسته اندازه و دامنه عظیم تاسیسات پرتاب و تلاش ساخت کنترل پرتاب» را به تصویر بکشد.

ارتقاء هسته‌ای فرماندهی و پرتاب به تنهایی نیازمند ارتقاء بیش از ۴۰۰ سایت پرتاب جدید از سیستمی است که نیم قرن قدمت دارد و به هزاران مایل کابل ارتباطی فیبر نوری نیاز دارد. این راه‌اندازی باید به صاحبان املاکی که تجهیزات از زمین آنها عبور می‌کند و همچنین کارگرانی که برای نصب آن نیاز دارند، پول بدهد.

سناتورها فیشر و ویکر در مطلبی تحت عنوان «تسلیحات هسته‌ای آمریکا به طرز خطرناکی قدیمی شده‌اند» در وال‌استریت‌ژورنال نوشتند: «برای بیش از ۷۵ سال، نیروهای هسته‌ای ایالات متحده پشتوانه قدرت آمریکا بوده و میهن ما را ایمن نگه داشته‌اند. شوروی پتانسیل ذخایر ما را درک کرد و همین آنها را از حرکت علیه ما بازداشت. آن ذخایر از آن زمان بسیاری از "دشمنان" دیگر را منصرف کرده است.»

آنها تاکید کردند: «این موضوع حفظ سپر هسته‌ای ما را غیرقابل مذاکره می‌کند. اما به‌روزرسانی‌های حیاتی زرادخانه ما با بودجه ناکافی و عقب‌ماندگی از برنامه مواجه است. کنگره و کاخ سفید باید به سرعت برای حل این مشکلات و جلوگیری از ظهور مشکلات بیشتر اقدام کنند. در طول دهه گذشته، دپارتمان‌های دفاع و انرژی جایگزین‌هایی برای نیروهای هسته‌ای دوران جنگ سرد ما ساخته‌اند. مهمترین آنها موشک بالستیک قاره‌پیما سنتینل است. این سلاح جدید جایگزین موشک ۶۰ ساله مینتمن۳ و زیرساخت‌های پشتیبانی آن می‌شود که هر دو تقریبا منسوخ شده‌اند. سنتینل نه تنها از مینتمن۳ توانمندتر و انعطاف‌پذیرتر است، بلکه نگهداری و ارتقاء آن هم آسان‌تر است. ثابت شده که حرف زدن درباره این جایگزینی از عمل به آن ساده‌تر است. در واقع پنتاگون به کنگره اطلاع داده که بودجه کم آورده و به پول بیشتری نیاز دارد. برای بیش از یک دهه، کارشناسان دفاعی در مورد چالش‌های لجستیکی، فنی و منابعی این برنامه هشدار می‌دادند.»

این سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی گفتند: «اگر برنامه‌ریزان دفاعی و کاخ سفید به درستی با این چالش‌ها برخورد می‌کردند، موشک سنتینل ممکن بود از پس چنین چالش‌هایی برآید. با این حال، رئیس‌جمهور بایدن، مانند بسیاری از دولت‌های قبلی، هشدارهای مربوطه را نادیده گرفت. او و مشاورانش در کارزارهای انتخاباتی عملا مخالفتشان را با مدرن‌سازی هسته‌ای اعلام کرده و متعهد شدند تا برنامه‌های حیاتی را حذف کرده و سیاست‌هایی را به اجرا درآورند که از اعتبار آمریکا نزد متحدانش می‌کاهد. حتی اقدامات چین، روسیه، کره‌شمالی و ... موجب نشد تا نظر مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا تغییر کند. با این حال، آنها بازی‌های سیاسی‌ای را انجام می‌دهند که هزینه و زمان می‌خواهد. دولت همچنان سرسختانه تمایلی به آماده شدن برای جهانی ندارد که در آن نه با یک، بلکه با دو "دشمن" هسته‌ای خود روبرو هستیم.»

در این مطلب همچنین آمده است: «تصاویر ماهواره ای نشان می‌دهد که چین حداقل از سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۰۰ سیلو جدید موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) ساخته است که بیشتر از ساخت ایالات متحده در پنج دهه گذشته است. پکن سلاح جدیدی را آزمایش کرده است که قادر به حملات هسته‌ای مداری تقریبا بدون هیچ هشداری است و سرعتی را تعیین کرده که تا سال ۲۰۳۰ از اندازه زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده فراتر رود. روسیه در حال حاضر بزرگترین نیروی هسته‌ای جهان را فرماندهی می‌کند. در حال حاضر موشک‌های ICBM سنگین با برد تقریبا نامحدود را به میدان می‌آورد. کرملین همچنین به برتری ۱۰ به یک نسبت به ایالات متحده در سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کوتاه‌تر و همچنین اژدرهای هسته‌ای با برد بین قاره‌ای و موشک‌های کروز می‌بالد. متاسفانه سیاست‌های اقتصادی دولت بایدن و حمایت نظامی ضعیف، برنامه سنتینل و دیگر برنامه‌های مدرن‌سازی را وادار کرده با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند. با وجود این چالش‌ها، کنار گذاشتن یا کوچک کردن سنتینل یک گزینه نیست. امنیت و رفاه ملت ما به یک بازدارنده هسته‌ای به‌روز و کاملا عملیاتی بستگی دارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha