• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402103020934
  • خبرنگار : 50026

نگذاریم گونه‌های جانوری خراسان جنوبی به سرنوشت ببر مازندران دچار شوند

نگذاریم گونه‌های جانوری خراسان جنوبی به سرنوشت ببر مازندران دچار شوند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۱۴گونه جانوری استان در فهرست سرخIUCN قراردارد و  ۴۵گونه نیز جانوری استان در ضمیمه های کنوانسیون CITES واقع شده‌اند، تصریح کرد: اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض اقدام لازم صورت نگیرد، درآینده‌ای نه چندان دورشاهد انقراض اینگونه‌های ارزشمند خواهیم بود.

اسدالله حاتمی در گفت و گو با ایسنا از خراسان جنوبی، گفت: امروزه گونه‌ها و زیستگاه‌های گونه‌های مختلفی تحت تأثیر عوامل تهدید کننده متعددی قرار دارند که هم به صورت انفرادی و هم تجمعی بر روی آنها تأثیر گذاشته و روند جمعیتی بسیاری از گونه‌ها را کاهشی کرده است.

وی افزود: مهم‌ترین عوامل محرکه این تهدیدات تغییر کاربری اراضی شامل تخریب و از بین رفتن زیستگاه‌ها، شکار غیر مجاز و تجارت غیر قانونی حیات وحش گیاهی و جانوری، بهره‌برداری بیش از حد از گونه‌های گیاهی و جانوری، معرفی گونه‌های بیگانه، انواع آلودگی‌ها، بیماری ها و تغیرات اقلیمی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشارهه به اینکه بخش اعظم وسعت استان خراسان جنوبی را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می‌دهد، امابه هیچ وجه این سرزمین چهره ییکنواختی ندارد، اظهار کرد: تنوع سیما و مناظر باعث میزبانی و حضور متنوع حیات وحش گیاهی و جانوری شده است.

حاتمی ادامه داد: اما این غنای گونه‌ای نباید موجب غرور شود؛ چراکه برابر طبقه‌بندی ملی گونه‌های جانوری، از گونه‌های استان خراسان جنوبی ۲۵ گونه در معرض خطر انقراض و ۸۸ گونه حمایت و حفاظت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ گونه جانوری استان در فهرست سرخ IUCN قراردارد و  ۴۵گونه نیز جانوری استان در ضمیمه های کنوانسیون CITES واقع شده‌اند، تصریح کرد: اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض مثل یوزپلنگ ایرانی (زیستگاه اصلی درپناهگاه حیات وحش نای بندان شهرستان طبس)، هوبره آسیایی (زیستگاه اصلی دشت کریزان شهرستان زیرکوه) و... اقدام لازم صورت نگیرد، درآینده‌ای نه چندان دورشاهد انقراض اینگونه های ارزشمنددر استان و کشور ایران خواهیم بود و به سرنوشت گونه‌هایی همچون شیر ایرانی و ببر مازندران که امروز جز نامی از آنها باقی نمانده و در کمتر از یک قرن گذشته منقرض شده‌اند، دچارخواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha