• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402103021018
  • خبرنگار : 71588

مصر موافقتش با پیشنهاد تل‌آویو درباره محور فیلادلفیا را تکذیب کرد

مصر موافقتش با پیشنهاد تل‌آویو درباره محور فیلادلفیا را تکذیب کرد

منابع مصری به گزارش‌ها درخصوص موافقت قاهره با پیشنهاد رژیم صهیونیستی درمورد کنترل بر محور فیلادلفیا واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، منابع عالی‌رتبه مصری گزارش‌های رسانه‌های عبری‌زبان درخصوص موافقت قاهره با پیشنهاد رژیم صهیونیستی که به این رژیم اجازه اشغال محور فیلادلفیا در مقابل شراکت تشکیلات خودگردان فلسطین در طرح روز بعد از جنگ را می‌دهد، تکذیب کرد.

منابع به شبکه خبری القاهره اعلام کردند که اینگونه دروغ‌های رسانه‌ای به یک رفتار روزمره تبدیل شده است که هدف آن منحرف کردن توجه از مواضع اعلام شده مصر در مورد لزوم توقف فوری این تجاوزات است.

در همین راستا، روزنامه وال استریت ژورنال درباره محور فیلادلفیا در مرهای مصر نوشت که رژیم صهیونیستی در حال مذاکره با مصر برای تشدید نظارت در محور فیلادلفیا به عنوان گذرگاه ارتباطی میان مصر و نوار غزه به بهانه ممانعت از افزایش ساخت تونل توسط جنبش حماس است.

در عین حال، یک منبع مصری مسئول در گفت‌وگو با شبکه خبری القاهره ادعاهای رسانه‌ها درخصوص همکاری مصر و رژیم صهیونیستی در نصب دستگاه‌های نظارتی و حسگر در محور فیلادلفیا را تکذیب کرد.

شبکه آی ۲۴ نیوز رژیم صهیونیستی نیز از اختلافات شدید مصر و رژیم صهیونیستی به دلیل ادعای تل‌آویو برای کنترل محور فیلادلفیا (محور صلاح‌الدین) در مجاورت مرز مصر با نوار غزه خبر داد.

پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود رژیم صهیونیستی قصد اجرای عملیاتی نظامی را در مرز جنوبی نوار غزه با هدف تصرف کریدوری در این مرز تحت عنوان کریدور فیلادلفیا دارد؛ محوری که در یک طرف آن مصر و در طرف دیگر آن یک میلیون فلسطینی آواره قرار دارند.

رهبران رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم مدعی هستند که باید به این بهانه که حماس از این کریدور سلاح به داخل نوار غزه منتقل می‌کند کنترل این منطقه مرزی را به دست آورند.

محور فیلادلفیا یا محور صلاح‌الدین در طول مرز میان غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می‌آید. تا قبل از عقب‌نشینی رژیم اشغالگر از غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha