• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402103021083
  • خبرنگار : 71129

کشتار قومی در «دارفور غربی» سودان ۱۵ هزار کشته برجای گذاشته است

کشتار قومی در «دارفور غربی» سودان ۱۵ هزار کشته برجای گذاشته است

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، در سال گذشته میلادی و در جریان خشونت‌های قومی در منطقه دارفور غربی در سودان بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار نفر کشته شدند.

به گزارش ایسنا، ناظران مستقل وضع تحریم‌های سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت تعداد تلفات در "الجنینة" در سودان غربی را به منابع اطلاعاتی نسبت دادند و آن را با تخمین سازمان ملل متحد مقایسه کردند که از زمان وقوع جنگ ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ بین ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع موسوم به RSF در سراسر این کشور آفریقایی، حدود ۱۲۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این ناظران همچنین اتهاماتی معتبر و دارای استناد را مطرح کردند که امارات متحده عربی برای نیروهای واکنش سریع چندین بار در هفته و از طریق منطقه‌ای به نام "اُم جرس" در جمهوری چاد حمایت نظامی ارائه کرده است. یکی از ژنرال‌های ارشد سودانی دولت امارات را در نوامبر سال گذشته میلادی به حمایت از تلاش‌های جنگ افروزانه این نیروها متهم کرده بود.

امارات متحده عربی در نامه‌ای خطاب به این ناظران نوشته بود، ۱۲۲ پرواز انجام شده که برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و کمک به سودانی‌هایی صورت گرفته که از این جنگ فرار می‌کنند. امارات همچنین می‌گوید که حدود ۵۰۰ هزار نفر از سودان به سمت شرق جمهوری چاد گریخته‌اند که درست در چند صد کیلومتری جنوب اُم جرس است.

این ناظران همچنین با متهم کردن نیروهای واکنش سریع و متحدانش در هدف قرار دادن قبیله آفریقایی "ماسالیت" در حملاتی که بسیاری آن را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می‌دانند، اعلام کرد: در آوریل تا ژوئن سال گذشته میلادی منطقه الجنینة در دارفور غربی شاهد خشونت‌های پر تنش بوده است.

این درحالیست که نیروهای واکنش سریع پیشتر این اتهامات را رد کرده و گفته بودند که هر کدام از سربازانی که در این اقدامات دست داشته باشد، مجازات می‌شود.

ناظران تحریم‌های اعمال شده از سوی سازمان ملل در گزارش سالانه خود برای شورای امنیت نوشتند: این حملات توسط نیروهای واکنش سریع و متحدانش برنامه ریزی، هماهنگ و اجرا شده است.

خبرگزاری رویترز سال گذشته میلادی به صورت دوره‌ای خشونت‌های هدفمند قوی در دارفور غربی را گزارش کرده بود. این خبرگزاری در صدها مورد مصاحبه با نجات یافتگان متوجه شد که آنها صحنه‌های خشونت آمیزی از درگیری‌ها در الجنینة و در مسیر ۳۰ کیلومتری از این شهر تا مرز با جمهوری چاد شاهد بوده‌اند.

گزارش این ناظران شامل موارد مشابهی است. آنها می‌گویند بین ۱۴ تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۱۲ هزار نفر از الجنینة با پای پیاده به "آدره" در جمهوری چاد گریخته‌اند. قوم ماسالیت تا وقتی که این نبرد داخلی آنها را مجبور نکرده بود تا از الجنینة بروند، در این منطقه ساکن بودند.

این ناظران همچنین گفتند: وقتی این قبیله به ایست‌های بازرسی نیروهای شبه نظامی واکنش سریع رسیدند، مردان و زنان را از هم جدا کرده، مورد آزار و اذیت و خشونت جسمی قرار دادند. آنها همچنین به عمد به پای صدها نفر شلیک کردند تا مانع فرارشان شوند. مردان جوان به ویژه هدف برار گرفتند و بابت قومیتشان بازجویی شدند. اگر این نیروها متوجه می‌شدند که این افراد ماسالیت هستند، به سر آنها شلیک می‌کردند. زنان را از نظر جسمی و جنسی آزار و اذیت کردند. آنها همچنین به عمد زنان و کودکان را زخمی می‌کردند یا کشتند.

ناظران می‌گویند که اقدامات نیروهای واکنش سریع در دارفور بر سه خط حمایتی بنا شده است که شامل جوامع متحد عرب، شبکه مالی پیچیده و پویا و خطوط تامین تجهیزات نظامی از طریق جمهوری چاد، لیبی و سودان جنوبی می‌شود. همچنین این شبکه‌های پیچیده مالی ایجاد شده از سوی این نیروها پیش از جنگ و در خلال آن این نیروها را قادر ساخته تا سلاح بخرند، دستمزد پرداخت کنند، کارزار رسانه‌ای ایجاد کنند، لابی گری کرده و حمایت گروه‌های مسلح و سیاسیون را بخرند. همچنین از آغاز جنگ در دارفور غربی، اکثر طلایی که پیشتر به امارات متحده عربی صادر می‌شد، اکنون به مصر قاچاق می‌شود.

در ادامه گزارش این ناظران همچنین آمده است: تسلیحات جدید خریداری شده توسط نیروهای شبه نظامی واکنش سریع تاثیر شگرفی بر توازن نیروها هم در دارفور و هم در سایر نقاط این کشور آفریقایی دارد.

جنگ در سودان قریب به نیم میلیون نفر از ۴۹ میلیون سکنه این کشور را به شدت نیازمند کرده و بیش از ۷.۵ میلیون نفر هم از خانه‌های خود گریخته‌اند که همین مساله سودان را به بزرگترین دارنده بحران جهانی آوارگان تبدیل کرده و گرسنگی نیز در این کشور بیداد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha