• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402103021105
  • خبرنگار : 50214

پیگیری‌های مردمی برای ثبت ملی اثری فاخر در شاهدیه یزد

پیگیری‌های مردمی برای ثبت ملی اثری فاخر در شاهدیه یزد

ایسنا/یزد پیگیری‌های داوطلبانه جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و اساتید دانشگاهی در شاهدیه یزد به ثمر نشست و یکی از معدود خانه‌های تاریخی و ارزشمند این شهر در لیست آثار ملی ثبت شد.

خانه تاریخی «حسن‌پور» متعلق به دوران تیموری تا پهلوی در شهر شاهدیه یزد، اواسط تابستان امسال به شماره ۳۳۹۵۷  در فهرست آثار ملی به ثبت رسید ولی سنگ بنای این ثبت کمی متفاوت از دیگر بناهای ثبت شده حداقل در استان یزد که اینک تعدادشان به قریب به دو هزار اثر می‌رسد، است.

پیگیری‌های مردمی برای ثبت ملی اثری فاخر در شاهدیه یزد

به گفته‌ی «امیرحسین سلطانی» یکی از جوانان دوستدار میراث فرهنگی شاهدیه، خانه «حسن‌پور» جز معدود خانه‌های ارزشمند شهر شاهدیه است ولی به دلیل تخریب‌هایی که طی سالیان گذشته در محدوده این خانه تاریخی اتفاق افتاده بود، بیم نابودی این بنای ارزشمند نیز می‌رفت لذا مالک خانه را متقاعد کردیم که با رضایت به ثبت ملی این اثر تاریخی، مانع از تخریب آن در گذر زمان و اتفاقات شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: خوشبختانه با رضایت مالک پیگیری‌ها برای ثبت این خانه تاریخی انجام شد ولی از آنجایی که روند ثبت ملی یک اثر از طریق ادارات میراث فرهنگی به دلیل محدودیت‌های مختلف دارای پروسه‌ای زمانبر و بسیار دشوار است، مصمم به ایجاد کارگاههای داوطلبانه برای جمع آوری اطلاعات لازم جهت پرونده ثبتی آن شدیم.

پیگیری‌های مردمی برای ثبت ملی اثری فاخر در شاهدیه یزد

سلطانی اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری جمعی از اساتید دانشگاهی و علاقه‌مندان میراثی، مراحل اصلی روند ثبت این اثر فاخر با انجام نقشه برداری و عکاسی از آن صورت گرفت و پرونده ثبتی آن جهت ÷یگیری مراحل بعدی تحویل میراث فرهنگی استان شد و نهایتاً امسال شاهد ثبت ملی این خانه تاریخی بودیم.

«عبدالمجید شاکری شمسی» معاون میراث‌فرهنگی استان یزد در مورد این بنای تاریخی خاطرنشان می‌کند: قدمت این خانه تاریخی که وجه تسمیه آن از نام مالک گرفته شده، با توجه به نوع معماری بنا، مرذبوط به دوران تیموری تا پهلوی است.

وی با بیان این که بنا دارای دو ورودی در جهت‌های شمال و جنوب است، تصریح کرد: در ضلع شمالی بنـا کـه دارای سازه معماری است، یک ایوان با طاق بلند و سقف طاق و تویزه مشاهده می‌شود.

پیگیری‌های مردمی برای ثبت ملی اثری فاخر در شاهدیه یزد

شاکری اضافه کرد: داخل ایوان طاقچه‌هـای متعـددی و در طرفین آن نیز دو اتاق با پوشش سقفی از طاق و تویزه وجود دارد.

وی با بیان این که ورودی اتاقهای دو طرف ایوان هم از داخل ایوان و هم از طرف حیـاط است، عنوان کرد: جلوی ایوان یک حوض است و همه حیاط را نیز یک گودال باغچـه بـزرگ تشـکیل مـی‌دهـد کـه  موجب سرسبزی خانه شده است.

پیگیری‌های مردمی برای ثبت ملی اثری فاخر در شاهدیه یزد

به گفته معاون میراث فرهنگی استان، در حال حاضر استان یزد دارای ۱۹۹۳ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که این آثار علاوه بر شش اثر ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو، شامل ۱۷۱۳ اثر در حوزه غیرمنقول، ۷۹ اثر در حوزه منقول، ۱۴۳ اثر در حوزه ناملموس و ۵۸ اثر در حوزه طبیعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha