• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402110100038
  • خبرنگار : 50662

بیماری زنگ جارویی زرشک، تهدیدی برای تولید زرشک بی‌دانه

بیماری زنگ جارویی زرشک، تهدیدی برای تولید زرشک بی‌دانه

ایسنا/خراسان جنوبی عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: بیماری زنگ جارویی زرشک که عامل آن گونه‌ای بیمارگر قارچی است، در برخی از مناطق زرشک کاری استان خراسان جنوبی خسارت معنی داری به درختچه های زرشک وارد می کند.

محمد رضا میرزایی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیماری زنگ جارویی زرشک که عامل آن بیمارگر قارچی است، در برخی از مناطق زرشک کاری استان خراسان جنوبی خسارت معنی‌داری به درختچه‌های زرشک وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه علایم بیماری به صورت جوش‌های زرد رنگ روی برگ‌ها و جاروک شدن برخی شاخسارهای درختچه‌های آلوده است، تصریح‌کرد: این علائم از اواسط اسفند تا دهم فروردین ممکن است ظاهر شود.

میرزایی اظهارکرد: کنترل بیماری باید در قالب مدیریت تلفیقی آن باشد به طوری‌که مجموعه‌ای از روش‌ها شامل هرس جاروک‌ها از زمان ظاهرشدن آن‌ها و ادامه هرس در پاییز و زمستان، تهویه باغات، اجتناب از کاشت متراکم، کاربرد کودهای بر پایه پتاس مبتنی بر نتایج تجزیه خاک و برگ، اجتناب از کوددهی مازاد ازت، کنترل شیمیایی با قارچ‌کش‌های توصیه شده در زمان بروز نشانه‌های بیماری که معمولا در زمان برگ‌دهی درختچه های آلوده‌ است، اعمال گردد.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: کاربرد قارچ‌کش‌ها تناوبی باشد و از کاربرد یک نوع قارچکش اجتناب شود و همچنین دوز مصرفی قارچ‌کش نیز مطابق با دستورالعمل‌های مصوب و یا نظر کارشناسان باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: مطالعات تکمیلی در زمینه بروزرسانی قارچ‌کش‌ها با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در حال انجام است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha