• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402110100052
  • منبع : نمایندگی زنجان

رئیس‌کل دادگستری زنجان عنوان کرد

نظریه کارشناسی دقیق، صریح و به‌موقع از مولفه‌های موثر در کاهش اطاله دادرسی

نظریه  کارشناسی دقیق، صریح و به‌موقع از مولفه‌های موثر در کاهش اطاله دادرسی

ایسنا/زنجان رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: نظریه کارشناسی دقیق، صریح و به‌موقع از مولفه‌های موثر در کاهش اطاله دادرسی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی دادگستری زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرجی برحق دیروز (شنبه ۳۰ دی ماه) در مراسم تحلیف ۸۶ نفر از کارآموزان کارشناسی رسمی دادگستری استان زنجان، اظهار کرد: حوزه کاری قضا و قضاوت، اجرای عدالت و احقاق حق است؛ لازمه  صدور حکم متقن و قانع‌کننده در برخی موضوعات منوط به نظریه‌های دقیق کارشناسی است که توجه به اهمیت و  اثرگذاری نظریه کارشناسان در این راستا  واضح است .

وی با اشاره به اینکه نظریه‌های کارشناسی بایستی دقیق و شفاف و به موقع باشد، تصریح کرد: پاسخ به موقع نظریه‌های کارشناسی، ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، مانع اطاله دادرسی  خواهد شد؛ بنابراین انتظار دستگاه قضا از کارشناسان  تلاش برای اظهارنظرها بر مبنای اساس و تبیین خوب موضوع کارشناسی است.

فرجی‌برحق بیان کرد: عدم دقت در ارائه نظریه‌های کارشناسی منجر به ارجاع موضوع کارشناسی به هیئت‌های چند نفره می‌شود که این امر مشکلاتی را برای اصحاب پرونده و دادگاه‌ها به‌وجود می‌آورد.

رئیس‌کل دادگستری زنجان با تأکید بر این موضوع که در برخی شهرستان‌ها با کمبود کارشناس رسمی مواجه هستیم، گفت: برای رفع این کمبود از رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی مرکز خواستار اتخاذ تدابیر لازم هستیم تا در  فرایند اجرای عدالت در حوزه‌های قضایی با مشکل مواجه نشویم.

در ادامه این جلسه رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه گفت: کار کارشناسان رسمی دادگستری به جهت کمک به امر دادرسی و اجرای عدالت یک شغل مقدس است.

حسن عبدلیان‌پور با بیان اینکه قاضی در امر قضاوت اشرافیت کامل به علم حقوق و قضاوت دارد، افزود: قضات محاکم در برخی موضوعات تخصص و اشرافیت کامل را ندارند که در این امر کارشناسان رسمی با نظریه‌های فنی و کارشناسی کمک کار آنها  می‌باشند.

عبدلیان‌پور توزیع ناعادلانه کارشناسان رسمی در برخی رشته‌ها در مراکز استان‌ها و استان زنجان را از دغدغه‌های مرکز وکلا و کارشناسان رسمی برشمرد و اظهار کرد:  درخواست ما از شورای عالی کارشناسان رسمی  مرکز  بر رفع این مشکل است؛ چرا که یکی از دلایل اطاله دادرسی موضوع توزیع ناعادلانه امر کارشناسی است.

رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه با بیان اینکه اقدامات این مرکز در یک و نیم سال گذشته در حوزه خرید زمین و ساختمان در مراکز استان‌ها نسبت به سنوات گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: امروز کلنگ‌زنی احداث ساختمان کارشناسان رسمی استان زنجان انجام خواهد شد و امیدواریم با کمک مرکز و خود استان شاهد افتتاح به موقع این ساختمان باشیم .

در پایان مراسم تعداد ۸۶ نفر از کارآموزان کارشناسی رسمی استان مراسم تحلیف را به جا آوردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha