• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110100357
  • خبرنگار : 71661

کاهش فاحش حمایت از رژیم صهیونیستی در جهان

کاهش فاحش حمایت از رژیم صهیونیستی در جهان

نتایج یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که در پی جنگ غزه، حمایت جهانی از رژیم صهیونیستی به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز با اشاره به داده‌های موسسه «مورنینگ کانسالت» نشان می‌دهد که حمایت از رژیم صهیونیستی در سرتاسر جهان با وقوع جنگ غزه، به‌شدت کاهش یافته است.

«محبوبیت خالص» این رژیم در سطح جهانی - که پس از تفریق درصد کسانی که نظر منفی به اسرائیل دارند از کسانی که نظر مثبت دارند به دست می‌آید - از ماه سپتامبر تا دسامبر ۱۸.۵ درصد کاهش یافت. داده‌های به دست آمده نشان داد که از میان ۴۳ کشور که این نظرسنجی در آن‌ها انجام شد، محبوبیت رژیم صهیونیستی در ۴۲ کشور کاهش یافته است.

مردم چین، آفریقای جنوبی، برزیل و چندین کشور آمریکای لاتین که تا پیش از این دیدگاه مثبتی به رژیم صهیونیستی داشتند، حال درباره این رژیم نظر منفی دارند. مردم کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و انگلیس هم که از قبل دیدگاه منفی به اسرائیل داشتند، حال شاهد افزایش این دیدگاه‌های منفی هستند. محبوبیت خالص رژیم صهیونیستی در ژاپن از «منفی ۲۹.۹ به منفی ۶۲»، در کره جنوبی از «منفی ۵.۵ به منفی ۴۷.۸» و در انگلیس از «منفی ۱۷.۱ به منفی ۲۹.۸» رسیده است.

«سانت فریزبی»، معاون بخش اطلاعات سیاسی در مورنینگ کانسالت گفت: این داده‌ها نشان می‌دهند که اسرائیل حالا در جامعه بین‌المللی چه مسیر دشواری در پیش دارد.

جنگ غزه با عملیات طوفان الاقصی آغاز شد که در آن حماس ۱۲۰۰ صهیونیست را کشته و ۲۴۰ تن را به اسارت گرفت. اسرائیل در حملات متعاقب خود – که تل‌آویو آن‌ها را تلافی‌جویانه می‌داند - دست‌کم ۲۴ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده، بیش از دو میلیون تن از ساکنان غزه را آواره کرده و نواحی شمالی این باریکه را به منطقه‌ای غیرقابل‌سکونت بدل کرده است. دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هفته گذشته شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را پذیرفته و اعلام کرد که درباره اتهام نسل‌کشی این رژیم در غزه تحقیق می‌کند.

نظرسنجی مورنینگ کانسالت در ۴۳ کشور در طول یک ماه انجام شد و در هر کشور ۳۰۰ تا ۶۰۰۰ شرکت‌کننده در آن حضور داشتند.

تنها کشور ثروتمندی که در آن هنوز هم رژیم صهیونیستی میزان محبوبیت خالص مثبتی دارد، ایالات متحده است. محبوبیت این رژیم در آمریکا از ماه سپتامبر تا ماه دسامبر از ۱۸.۲ به ۱۶ کاهش یافت.

این نظرسنجی نشان داد که تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در عرصه جهانی آمریکا را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد، به‌خصوص در جهان عرب. در بازه زمانی مشابه از سپتامبر تا دسامبر، محبوبیت آمریکا در مصر از مثبت ۴۱.۱ درصد به منفی ۱۴.۹ درصد کاهش یافت. در عربستان نیز محبوبیت آمریکا از ۱۲.۲ درصد به منفی ۱۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

فریزبی با اشاره به تاثیر این تغییرات بر تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت که بسیاری رهبران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در روند عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، احتیاط زیادی برای پیشبرد این هدف در چشمان مردم خود به خرج داده‌اند و حالا با کاهش محبوبیت این رژیم در جامعه جهانی، روند عادی‌سازی حتی دشوارتر از قبل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha