• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402110100373
  • خبرنگار : 50210

سوالی که دانشگاهیان باید پاسخ دهند

سوالی که دانشگاهیان باید پاسخ دهند

ایسنا/مرکزی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: چرا با وجود اینکه صنعت را زودتر از کره و ژاپن شروع کردیم، اما جایگاه قوی را در این حوزه در اختیار نداریم؟ تا زمانی که به این سوال پاسخ داده نشود قطعا نمی توان صنعتی شدن ایران را دنبال کرد و باید دانشگاهیان به این سوال پاسخ دهند.

عرفان خسرویان اول بهمن ماه در دومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که در اراک برگزار شد، با بیان اینکه امروز به دنبال یک تحول بزرگ در حوزه اشتغال دانشجویان فنی و حرفه ای هستیم، اظهار کرد: ۱۰۰ سال از تشکیل مدرسه دارالفنون در ایران و آموزش های فنی و حرفه ای در کشور می گذرد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ سال پیش به ورود فنون و مهارت به کشور فکر شد و به کمک مستشاران خارجی این امر کلید خورد، افزود: تاریخ صنعتی شدن ایران به بیش از ۱۰۰ سال گذشته باز می گردد و در کنار منابع دانش، صنعت را دنبال می کنیم، اما کشور هنوز مطابق انتظارات، صنعتی نشده است و اثر صنعتی شدن را در خلق ثروت و نرخ رشد کشور شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه باید الگوی توسعه ای خود را تعریف و تکنولوژی را با احتیاط وارد کنیم و در کنار آن از مرزهای اندیشه ای کشور صیانت کنیم، گفت: در رابطه بین صنعت و دانشگاه متغیرها و شاخص های متنوعی مطرح است، اما امروز که نیروی انسانی ماهر و استاندارد در سطوح ملی و بین المللی برای صنایع گوناگون مدنظر است، با موجی از بازنشستگی در صنایع روبرو هستیم و دانشگاه ها به جای تربیت مهندس، محقق تربیت می کنند. باید تجربه و توان خود را با صنایع به اشتراک بگذاریم و نیازصنایع نیز رصد و شناسایی شود.

خسرویان اضافه کرد: در سند تحول دانشگاه به دنبال ایجاد رشته ها با توجیه اشتغال و حذف رشته هایی که مورد نیاز صنایع نیستند، هستیم. استان مرکزی استانی صنعتی است، ظرفیت صنایع آن بالاست و با کسری منابع انسانی مورد نیاز صنعت روبرو هستیم، بر این اساس آمادگی داریم که طرح توسعه اشتغال پذیری دانشگاه فنی و حرفه ای را با صنایع دنبال کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha