• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402110100411
  • خبرنگار : 50295

مشق‌های ناتمام؛ روایت دانش‎‌آموزان از بمباران هوایی مدارس زنجان

مشق‌های ناتمام؛ روایت دانش‎‌آموزان از بمباران هوایی مدارس زنجان

ایسنا/زنجان پنجمین رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» روایت بچه‌های مدارس کوچه «بینش» زنجان در سی‌ودومین سالروز بمباران مدارس این منطقه برگزار می‌شود.

رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» با همکاری و مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره کل آموزش و پرورش و صدا و سیمای مرکز زنجان ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه (سوم بهمن ماه) با حضور دانش‌آموزان سال ۱۳۶۵، رزمندگان، شاهدان و راویان و هنرمندان استان در کانون فرهنگی - تربیتی سهروردی واقع در انتهای خیابان فاتح برگزار می‌شود.

حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان برای پنجمین سال متوالی در تدارک برگزاری رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» است که به واقعه تلخ بمباران مدارس کوچه بینش در دوم بهمن ۱۳۶۵ اختصاص دارد، امسال نیز با محتوای خاطره‌گویی، شعرخوانی و ... برگزار می‌شود. رونمایی از آثار و تولیدات مکتوب حوزه هنری استان زنجان، بخش ویژه این رویداد هنری خواهد بود.

کتاب «بچه‌های کوچه بینش» روایت داستانی خاطرات جمعی از دانش‌آموزان بمباران دوم بهمن ۱۳۶۵، یکی از آثار مکتوب حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان است که در این رویداد هنری با حضور مسؤولان استانی، راویان واقعه و نویسندگان رونمایی می‌شود. این کتاب حاصل ۵۰۰ ساعت‌ مصاحبه با شاهدان و راویان واقعه تلخ بمباران کوچه «بینش» است که به قلم جمعی از نویسندگان جوان استان نگارش و توسط سیده‌زهره میرعیسی‌خانی گردآوری شده است.

دو کتاب مصور «عجیب مثل رفتار بچه‌ها» و « کلاغ‌های روسیاه» از دیگر آثار مکتوب حوزه هنری استان است که توسط دو هنرمند جوان مائده نجفلو و مینا جزئی تصویرگری شده است. مضامین این دو کتاب برگرفته از داستان‌های کتاب «بچه‌های کوچه بینش» است که متون داستانی آن به ترتیب توسط لیلا دوستی‌فرد و مهسا سیفی نگارش شده است.

از این دو اثر در رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» رونمایی می‌شود. دو عنوان اثر کمیک‌موشن از داستان‌های واقعه بمباران مدرسه «بینش» از آثار دیگری است که در این مراسم رونمایی خواهد شد.

۳۲ سال قبل در بهمن‌ ماه سال ۱۳۶۵، سالی که سال سرنوشت جنگ نام ‌گرفت، رژیم بعثی صدام، جنگ در شهرها را شروع کرده بود و سهم شهر زنجان از این واقعه تلخ چهار نوبت بمباران مناطق غیرنظامی بود که به شهادت ۷۰ نفر منجر شد.

مدارس و مناطقی که آن زمان بمباران شدند عبارتند از ۲ بهمن ساعت ۱۲:۴۰ (زینبیه، مدرسه راهنمایی نواب صفوی و کوچه بینش، سیلاب، نبش خیابان جاوید)، ۸ بهمن ساعت ۱۲:۱۰ (سرچاه، نصرالله خان، کوچه ولایی «سعدی وسط»)، ۲۳ بهمن ساعت ۱۲ (کوچمشکی، پشت خیابان بهار)، ۲۵ بهمن ساعت ۱۲:۳۰ (دروازه رشت، چهارراه «جنب مخابرات») که در جریان بمباران موشک‌های عراقی در ۲ بهمن در کوچه‌ بینش و محله‌ زینبیه و سرچشمه‌ زنجان، ۱۳ نفر از دانش‌آموزان مدرسه‌ پسرانه ۲۲ بهمن و مدرسه‌ دخترانه نواب صفوی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha