• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110100513
  • خبرنگار : 71415

گوترش: چطور بپذیریم که قاره آفریقا هنوز هیچ عضو دائمی در شورای امنیت ندارد؟

گوترش: چطور بپذیریم که قاره آفریقا هنوز هیچ عضو دائمی در شورای امنیت ندارد؟

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر درخواستش برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه را تکرار و از اینکه هیچ کشور آفریقایی عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیست، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» از اینکه هیچ کشور آفریقایی در میان اعضای دائم شورای امنیت این سازمان حضور ندارد، انتقاد کرده و نوشت: «ما چطور می‌توانیم بپذیریم که قاره آفریقا هنوز هیچ عضو دائمی در شورای امنیت ندارد؟ نهادها باید بازتاب‌دهنده وضعیت جهان امروز باشند، نه جهان ۸۰ سال قبل. اجلاس آینده در ماه سپتامبر فرصتی برای در نظر گرفتن اصلاحات در حاکمیت جهانی و بازسازی اعتماد خواهد بود.»

گوترش در ادامه این مطلب خود بر درخواستش برای برقراری فوری یک آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه و آزادی بی‌قید و شرط و فوری همه اسرا تاکید کرد.

او با اشاره به وجود بحران انسانی در غزه که تحت کشتار ناشی از حملات رژیم صهیونیستی قرار دارد، بیان کرد: «مردم در غزه نه فقط به خاطر بمب و گلوله می‌میرند، بلکه به خاطر کمبود غذا و آب تمیز و همینطور به خاطر قطعی برق و نبود دارو در بیمارستان‌ها هم جان خود را از دست می‌دهند.»

آنتونیو گوترش چند روز پیش هم در سخنرانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس خواستار «آتش‌بس بشردوستانه به منظور تسهیل آزادی اسیران صهیونیست به صورت فوری و بی‌قید و شرط، ارائه کمک‌های انسانی مؤثر به مردم غزه و تسهیل مذاکرات جدی برای کاهش تنش در لبنان» شده بود.

دبیرکل سازمان ملل در آن سخنرانی گفت: اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل و یک دستورکار جدید پیشنهادی می‌تواند به حل مناقشه‌ها و درگیری‌ها و جلوگیری از آنها کمک کند. برداشتن گام‌هایی در این مسیر می‌تواند به کشورهای در حال توسعه اجازه دهد تا در عرصه جهانی صدایی داشته باشند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که نهادهای موجود در عرصه جهانی مانند شورای امنیت ملل، ۸۰ سال پیش ایجاد شده‌اند و باید برای نسل‌های بعدی مجددا احیا شوند.

گوترش همچنین افزود: آنچه در دریای سرخ می‌گذرد اهمیت آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) را نشان می‌دهد. سازمان ملل به طور کامل در سال جاری میلادی به همکاری در زمینه‌ راه‌ها و اقداماتی برای به‌روزرسانی‌ها و اصلاحات بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی می‌پردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha