• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402110100581
  • خبرنگار : 50184

مهارت سنتی تخمه‌پزی سنقر ثبت ملی می‌شود

مهارت سنتی تخمه‌پزی سنقر ثبت ملی می‌شود

ایسنا/کرمانشاه کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تدوین پرونده ثبت ملی مهارت سنتی تخمه پزی سنقر خبرداد.

عزیز مصطفایی در گفت و گو با ایسنا، تخمه سنقری را از برندهای مطرح این شهرستان دانست و اظهار کرد: تخمه سنقری به دلیل کیفیت بالایی که دارد، در سالهای گذشته در سطح کشور معروف شده است.

وی افزود: آنچه که تخمه سنقری را در ایران پرآوازه کرده، شرایط آب و هوایی مطلوب، خاک مناسب، ژنتیک خوب و نیز مهارت پخت آن است.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس استان اضافه کرد: مهارت سنتی تخمه پزی در سنقر و کلیایی که از زمان های قدیم در این شهرستان رواج داشته، باعث شده تا این نوع از تخمه طعم خاص‌تری پیدا کند.

وی ادامه داد: در زمان های گذشته مردم این شهرستان، تخمه های برداشت شده از مزارع آفتابگردان خود را با مهارتی خاص و به شیوه‌ای که به آن "جنجک برشاندن" می گفتند، روی صفحه‌ای ساج مانند تفت می‌دادند تا آماده شده و آن را روانه بازار کنند.

مصطفایی تصریح کرد: متاسفانه با گذشت زمان این شیوه سنتی تخمه پزی در سنقر کمرنگ شده و مردم به دستگاه های جدیدی روی آورده اند، بنابراین در تلاشیم تا بتوانیم این مهارت قدیمی را با ثبت ملی آن حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ثبت ملی مهارت سنتی تخمه پزی در سنقر باعث می شود تا نگاه مردم و مسئولین به آن معطوف شده و از فراموشی نجات پیدا کند، کما اینکه سابقا در منطقه اورامانات برای مهارت پخت شیرینی کوته هم که در معرض فراموشی قرار داشت، چنین اتفاقی افتاد و پس از ثبت ملی شدن نه تنها احیاء شد، بلکه اکنون این شیرینی را به خارج از کشور هم صادر می کنند.

مصطفایی ادامه داد: زمانی که مهارت سنتی تخمه پزی سنقر به ثبت ملی برسد و نگاه ها به آن معطوف شود، در معیشت مردم منطقه هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که پرونده ثبت ملی مهارت سنتی تخمه پزی سنقر تا پیش از پایان سال در نشست شورای ثبت ملی آثار مورد داوری قرار گرفته و به ثبت ملی برسد.

 در سالجاری ۲۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سنقر و کلیایی زیر کشت آفتابگردان آجیلی رفت که حدود ۴۲۵۰ تن محصول از آن برداشت شد.  

مهارت سنتی تخمه‌پزی سنقر ثبت ملی می‌شود

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha