• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402110100582
  • خبرنگار : 50046

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

شناسایی بیش از ۱۳ هزار بیمار جدید مبتلا به فشار خون و دیابت در خراسان شمالی

شناسایی بیش از ۱۳ هزار بیمار جدید مبتلا به فشار خون و دیابت در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به غربالگری پرفشاری خون و دیابت بیش از نیم میلیون نفر در مناطق تحت پوشش این دانشگاه از شناسایی ۱۳ هزار و ۳۷۷ بیمار جدید مبتلا به فشار خون و دیابت در استان خبر داد.

دکتر شاهین فر در گفت و گو با ایسنا با اعلام آمار نهایی «پویش ملی سلامت» از مشارکت بیش از نیم میلیون نفری مردم و غربالگری پرفشاری خون و دیابت ۹۳.۴۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال تحت پوشش دانشگاه در این پویش خبر داد.

وی با بیان اینکه پویش ملی سلامت با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، از ۲۰ آبان در استان و همزمان با سراسر کشور آغاز شد، افزود: ۵۲۷ هزار و ۱۱۴نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه در این طرح غربالگری شدند که ۹ هزار و ۵۷۸ نفر از افراد غربالگری شده با احتمال ابتلاء به پرفشاری خون و ۳ هزار و ۷۹۹ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

شاهین فر با بیان اینکه ۹۳.۴۱ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه در طرح پویش ملی سلامت مشارکت داشته‌اند، ادامه داد: غربالگری دیابت و پرفشاری خون در شهرستان‌های گرمه، جاجرم و راز و جرگلان به صورت صد در صد از جمعیت مشمول انجام و در سایر شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه نیز پوشش بالای ۹۰ درصد محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای پویش ملی سلامت مراقبت رایگان بیماران دیابتی و پرفشاری خون در بستر برنامه سلامت خانواده و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است تا بیماران شناسایی شده هر ماه یا هر سه ماه یک ‌بار توسط مراقبان سلامت و پزشکان مورد رصد قرار گیرند و در صورت نیاز آزمایش ها و دارو دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از مشارکت خوب مردم استان و تلاش‌های ارزشمند کارکنان حوزه بهداشت در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت و نیز دست اندرکاران اجرای این پویش ملی در استان قدردانی کرد.

وی تصریح کرد: پویش ملی سلامت، با رویکرد غربالگری دیابت و پرفشاری خون، روز گذشته به پایان رسید و به دنبال آن، چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم از امروز آغاز شده است که تا پانزده بهمن با محوریت دو موضوع افزایش مصرف گروه شیر و لبنیات و تأکید بر مصرف کم نمک و تصفیه شده یددار ادامه دارد.

 شاهین‌فر عنوان کرد: به دلیل اهمیت استفاده کم و صحیح از نمک، شعار هفته اول چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم «انتخاب همه: نمک کم اما تصفیه شده ید دار» تعیین شده است.

وی بیان کرد: در ادامه پویش ملی سلامت، افراد مشکوک به دیابت و پرفشاری خون شناسایی شده با مراجعه به مراکز بهداشتی، ویزیت و به کارشناس تغذیه ارجاع می شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha