• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402110200909
  • خبرنگار : 50214

ساباط‌های بافت تاریخی ابرند آباد شاهدیه احیا می‌شوند

ساباط‌های بافت تاریخی ابرند آباد شاهدیه احیا می‌شوند

ایسنا/یزد سرپرست میراث‌فرهنگی شهرستان یزد گفت: در راستای حمایت از بناهای تاریخی و بافت تاریخی شهر شاهدیه، ساباط‎های آن مرمت و احیا می‌شوند.

«محمدرضا فلاحتی» با بیان این خبر افزود: ساباط کوچه حسینیه سیف، ساباط مسجد میرها، ساباط کوچه حسینیه غفور و ساباط حسینیه باغستان با مشارکت شهرداری شاهدیه و همکاری اهالی بافت تاریخی ابرند آباد توسط این اداره آغاز شده است و عملیات مرمت و اجرایی آن تا اواسط اسفندماه سال جاری به پایان می‌رسد.

وی مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این بناها را استحکام‌بخشی، سبک سازی پشت‌بام، اجرای تویزه و سقف، شیب بندی و اندود کاه‌گل پشت‌بام، اندود کاه‌گل بدنه و سقف ساباط و اجرای ناودان عنوان کرد.

فلاحتی ضمن اشاره به اینکه یکی از کارکردهای ساباط درگذشته، پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران بوده است، اظهار کرد: در خیلی از این ساباط‌ها ورودی چند خانه مجتمع شده، که این سازه موجب پایداری خانه‌ها در برابر نیروهای پدید آمده از فشار سازه شده و همچنین از نظر افزایش حس همسایگی و همبستگی محله‌ای حائز اهمیت است.

سرپرست میراث‌فرهنگی شهرستان گفت: بافت تاریخی شاهدیه از بافت‌های متفاوت کشور به شمار می‌رود که به لحاظ معماری خاص به خصوص در ابرند آباد و مطبق بودن خانه‌های خشتی ایجادشده بر روی تل رسی به علت آبیاری باغات و پایین رفتن آب قنات ایجادشده و حائز اهمیت است.

به‌ گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، فلاحتی در پایان تصریح کرد: بافت تاریخی شاهدیه در تاریخ هشتم فروردین سال ۱۴۰۰ به شماره ۳۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ساباط»، معبری برای آرامش رهگذران است تا انسان پیاده در مسیر حرکت خود در یک توالی مناسب در فضای سایه‌ قرار گیرد، که نشان می‌دهد معماری در گذشته تا چه حد به نیاز و آسایش مردم توجه داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha