• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402110201112
  • خبرنگار : 50039

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان خبر داد:

آغاز کشت گیاهان شورپسند در «آشوراده»/ جریان دوباره در رگ حیات «جزیره»

آغاز کشت گیاهان شورپسند در «آشوراده»/ جریان دوباره در رگ حیات «جزیره»

ایسنا/گلستان مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان، مبارزه با انتشار ریزگردها را یکی از مهمترین برنامه‌های طرح احیا و علاج بخشی خلیج گرگان عنوان کرد و افزود: در همین راستا عملیات کشت گیاهان شورپسند در جزیره آشوراده در دستور کار قرار گرفته است.

نوراله عباسی صبح دوشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ ضمن ابراز خرسندی از نتیجه بخشی مرحله نخست پروژه علاج بخشی و احیای خلیج گرگان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از بازگشایی کانال ۱۱ کیلومتری ارتباطی آشوراده در خلیج گرگان و تسهیل تبادل آب بین دریا و این خلیج، چهار دایک به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار ایجاد و ورود بیش از ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب به خلیج گرگان محقق شد.

وی با بیان اینکه با افزایش ارتفاع آب خلیج گرگان از انتشار گرد و غبار از مبدأ این خلیج جلوگیری به عمل آمد و کانون ریزگردها کنترل شد، ادامه داد: عملیات لایروبی کانال آشور و احیای خلیج، حیات بیش از ۱۵ گونه ماهیان شناسایی شده و پناهگاه بیش از ۱۵۰ هزار از گونه‌های متفاوت پرنده مهاجر را حفظ کرد.

آغاز کشت گیاهان شورپسند در «آشوراده»/ جریان دوباره در رگ حیات «جزیره»

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان، کشت گیاهان شورپسند مانند «سالیکورنیا» در محل دایک‌ها به منظور کاهش انتقال ریزگردها را از مهمترین اقدامات پس از احیا برشمرد و افزود: در حال حاضر عملیات بذرپاشی این گیاه در جزیره آشوراده آغاز شده و پس از رشد گیاهان، شاهد اثرات مثبت در ممانعت از حرکت گرد و غبار خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار در کشور پروژه احداث پنج هزار و ۴۰۰ متر طول دیواره چوبی برای حفاظت از کانال در برابر رسوبات احتمالی انجام شد، خاطرنشان کرد: اکنون تعادل آب بین دریای خزر و خلیج برقرار و ارتفاع آب ۴۰ سانتی‌متر نسبت به زمان پیش از احیا بیشتر شده است.

آغاز کشت گیاهان شورپسند در «آشوراده»/ جریان دوباره در رگ حیات «جزیره»

عباسی احیای حوضچه بندرترکمن، نصب و راه‌اندازی اسکله شناور برای رونق گردشگری پس از دو دهه، ایجاد امکان تردد شناورهای سبک بین خلیج و دریا، افزایش کیفیت و کاهش شوری آب و حفظ اکوزیست را از دیگر دستاوردهای این پروژه دانست و اضافه کرد: این عملیات باعث احیای اسکله چوبی بندر ترکمن و جزیره آشوراده و رونق گردشگری و شیلات در منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه احیا و علاج بخشی خلیج گرگان در ۱۱ فاز اجرا می‌شود، تصریح کرد: پس از بهره‌برداری از اقدامات نخست پروژه، حدود سه هزار هکتار به مساحت خلیج گرگان اضافه شده و شاهد پیشروی ۴۰۰ متری آب به سمت اسکله هستیم.

آغاز کشت گیاهان شورپسند در «آشوراده»/ جریان دوباره در رگ حیات «جزیره»

به گزارش ایسنا، پس از اجرای طرح احیا و علاج بخشی خلیج گرگان، قایق‌های منطقه در حال بازگشت به اسکله هستند و در حال حاضر تردد نظامی، تفریحی و صیادی به راحتی در حال انجام بوده و از هم اکنون مقدمات و زیرساخت‌های لازم جهت سفرهای نوروزی گردشگران دریایی آماده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha