• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402110201147
  • خبرنگار : 30165

رییس دانشگاه تهران:

در مدیریت پژوهش و فناوری به جای مدیریت «دستوری» به سمت مدیریت «ترغیبی» برویم

در مدیریت پژوهش و فناوری به جای مدیریت «دستوری» به سمت مدیریت «ترغیبی» برویم

رییس دانشگاه تهران گفت: برخلاف حوزه آموزشی که بیشتر قوانین و مقرراتی است، مدیریت نهادهای پژوهشی باید به جای سبک دستوری به سمت سبک‌های ترغیبی حرکت کند. در کارکرد پژوهش و فناوری باید از قوانین بروکراتیک فاصله بگیریم. 

به گزارش ایسنا، سید محمد مقیمی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که امروز دوشنبه دوم بهمن‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، در مورد موضوع مدیریت پژوهش‌ و فناوری گفت:  مدیریت نهادهای پژوهش و فناوری و گروه‌های تحقیقاتی، الگوهای مدیریت جلوه‌های خود را می‌طلبد. 

وی با اشاره به تفاوت مدیریت نهادهای پژوهشی با مدیریت سایر بخش‌ها اظهار کرد: در نظام آموزش عالی در سطح کلان این تصور وجود دارد که نحوه مدیریت اجرایی در نهادهای بروکراتیک باید با مدیریت یک نهاد تحقیقاتی یکسان باشد. 

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه امروزه مدیریت دانشگاهی به عنوان یک حرفه مطرح شده است، ادامه داد: امروزه صحبت این است که مدیران حرفه‌ای ولو اینکه عضویت رسمی آن دانشگاه نداشته باشد، به عنوان مدیران دانشگاه‌های نسل سه و چهار انتخاب شوند. 

مقیمی اظهار کرد: برخلاف حوزه آموزشی که بیشتر قوانین و مقرراتی است، مدیریت نهادهای پژوهشی باید به جای سبک دستوری به سمت سبک‌های ترغیبی حرکت کند. در حوزه پژوهش و فناوری باید از قوانین بروکراتیک فاصله بگیریم. 

وی افزود: فرآیند پژوهش نمی‌تواند گام‌های از پیس تعیین شده باشد. چون هر پروژه هر فرد و هر موضوع ویژگی‌های خاص خود را دارد و انعطاف باید بیشتر باشد.

رییس دانشگاه تهران به چرخه منابع مالی در پژوهش اشاره کرد و گفت: در چرخه منابع مالی پژوهش فدای مسائل فوری و ضروری دانشگاه می‌شوند. چون درآمد حاصل از کارهای پژوهشی وارد خزانه می‌شود و پس از پرداخت موارد ضروری به پژوهشگران پرداخت می‌شود. این موضوعی است که شاید با یک مکانیسم ساده حل شود. امثال این قوانین بروکراتیک زیاد در پژوهش زیاد است که باید رفع شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha