• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402110201204
  • خبرنگار : 50107

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

میزان انطباق نمک موجود در نان مصرفی مردم با استاندارد، حدود ۷۴ درصد است

میزان انطباق نمک موجود در نان مصرفی مردم با استاندارد، حدود ۷۴ درصد است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درصد انطباق میزان نمک موجود در نان مصرفی مردم با استاندارد اعلام شده به طور میانگین ۷۴ درصد بوده و در مواردی که این استاندارد رعایت نشده، انحراف معیار چندان فاحش نیست و عدد با انحراف معیار جزئی تغییر می‌کند.

فرشید وفا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص میزان استاندارد نمک موجود در نان اظهار کرد: براساس آخرین ضوابط میزان استاندارد نمک موجود در نان یک درصد است. که نوع آرد، نوع پخت و عوامل مختلف دیگر در میزان این نمک تاثیرگذار است.

دکتر وفا با بیان اینکه ما در سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۷۳ مورد بازرسی از نانوایی‌ها اعم از لواش، تافتون، بربری و سنگک داشتیم، عنوان کرد: از این تعداد ۵۳۱ مورد نمونه نان برای بررسی میزان نمک برداشت کردیم که در ۴۰۰ مورد معادل ۷۵.۳ درصد میزان نمک مطابق با استاندارد بوده است.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در ۶ ماهه ابتدایی امسال نیز ۵ هزار و ۸۵۵ مورد بازرسی داشتیم که ۲۴۶ مورد نمونه‌برداری برای سنجش میزان نمک انجام شد و از این تعداد ۱۷۷مورد معادل ۷۲ درصد در محدوده نرمال بود.

وی با اشاره به اینکه نمک یک عامل خطر در فشار خون است، تصریح کرد: با وجود اینکه نان قوت غالب مردم است و زیاد مصرف می‌شود اما سهم آن در افزایش فشار خون یا بیماری‌های قلبی-عروقی در مقایسه با سایر رفتارهای پرخطر، عوامل موجود و مواد غذایی مصرفی زیاد نیست.

وفا بیان کرد: مردم از طریق رژیم‌های غذایی نامناسب غیر از نان، مصرف نمک سر سفره یا تنقلات شور فراتر از نمک موجود در نان از نمک استفاده می‌کنند، البته منظور این نیست که نمک موجود در نان تاثیری ندارد اما در مقایسه با سایر مواد غذایی شور مصرفی که در رژیم غذایی روزانه شهروندان وجود دارد، سهم کمتری در افزایش خون دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha