• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402110201258
  • خبرنگار : 50549

باب الجواد(ع) قرار ماست

باب الجواد(ع) قرار ماست
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی امروز زائران از باب‌الجواد(ع) خود را به حرم مطهر می‌رسانند تا نخستین سلام را در روز ولادت فرزندش به محضر علی بن موسی الرضا(ع) عرضه کنند.

بسیاری از زائران و مجاوران بر این اعتقاد هستند که برای ورود به حرم مسیر باب الجواد(ع) را انتخاب کنند، چراکه در روایات زیادی رابطه قلبی امام با فرزند بزرگوارشان مطرح شده است؛ لذا بر این اعتقاد هستند که باب‌الجواد(ع) راه ورود به قلب امام رضا(ع) است و زائر مشتاق باید از این در بگذرد و به پابوسی این امام برسد.

باب الجواد(ع) باب‌ المراد است، زائرانی که از این درب وارد حریم امام مهربانی می‌شوند با انتخاب این ورودی ابتدا به قلب امام رضا(ع) وارد می‌شوند و با این نیت دست ادب بر سینه گذاشته و با تمام وجود امام را به فرزندش قسم می‌دهند و دردانه حضرت را واسطه قرار می‌دهند؛ نمی‌شود کسی از این در وارد شود و دست خالی باز گردد.

باب الجواد(ع) قرار ماست

محمدرضا از مجاوران حرم در این خصوص می‌گوید: به روال قدیم همیشه از صحن آزادی وارد حرم می‌شدم، اما در حال حاضر با توسعه حرم معمولاً از درب‌های ورودی باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع)  به پابوسی حضرت می‌رسم. توفیق این را دارم که در مجاورت بارگاه حضرت زندگی می‌کنم و هفته‌ای  چند بار به حرم مشرف می‌شوم .

وی ادامه می‌دهد: برای من فرقی ندارد از هر دری که وارد شوم اگر با خلوص دل حضرت را بخوانم جوابم را می‌دهد و در این مدت مجاورت با حضرت هر چه از حضرت خواستم بی‌پاسخ نمانده است.

باب الجواد(ع) قرار ماست

فاطمه که یک سال است ازدواج کرده با ما همراه می‌شود و از اینکه چگونه زائر شده می‌گوید: از اصفهان به زیارت آمده‌ام همراه همسرم آمدم، از آنجا که خردادماه امسال هم به زیارت مشرف شده بودیم تصمیم سفر نداشتیم و به صورت غیر منتظره شرایط این سفر فراهم شد. از این هم خوشحالم که در اوایل زندگی مشترک مورد توجه و عنایت حضرت قرار گرفتم و از حضرت خوشبختی تمام جوانان سرزمینم را می‌خواهم.

وی بیان می‌کند: اقامتگاه ما نزدیک باب الجواد(ع) است و هر وقت از این ورودی به حرم وارد می‌شوم حس و حال خوبی به من دست می‌دهد، چراکه امام جواد(ع) معروف به باب الحوائج هستند. البته در مورد فلسفه این ورودی اطلاعات زیادی ندارم، اما هر بار که وارد حرم می‌شوم برای همه دعا می‌کنم.

باب الجواد(ع) قرار ماست

یک بانوی تهرانی که همراه با نوه‌اش به زیارت مشرف شده است از حس و حالش در این روزهای حرم می‌گوید: به محض اینکه دلتنگ امام رضا(ع) می‌شوم به جواد الائمه(ع) متوسل می‌شوم و واقعا از اینکه امام  مرا می‌طلبد خوشحالم. اهل تهرانم و ماهی یک بار به حرم مشرف می‌شوم، هرگاه مشکلی دارم با توسل به جواد الائمه(ع) درهای رحمت برایم باز می‌شود. امام جواد(ع) مظهر جود و کرم هستند.

وی ادامه می‌دهد: هر وقت وارد حرم می‌شوم از باب الجواد(ع) وارد می‌شوم و امام رضا(ع) را به فرزندش قسم می‌دهم، محبت امام شامل حالم می‌شود. شنیده‌ام دروازه ورود به قلب امام رضا(ع) امام جواد(ع) است.

محمد زائر دیگری از تهران می‌گوید:  یادم می‌آید با پدر و مادرم از دوران کودکی برای عرض ارادت از باب الجواد(ع) وارد می‌شدم این اعتقاد از دوران کودکی در من ایجاد شد و بعدها در روایات متعدد هم دیدم که حضرت رضا(ع) علاقه خاصی به فرزندشان دارد و شاید اینکه خیلی از افراد از باب الجواد(ع) وارد می‌شوند بر اساس این عقیده قلبی است.

باب الجواد(ع) قرار ماست

مبینا در ادامه با ما همراه می‌شود و درباره احساس خوش زیارتی که در این ایام نصیبش شده است، می‌گوید: معمولا سالی ۲ الی ۳ مرتبه طلبیده می‌شوم و به پابوسی حضرت می‌آیم، خود را ملزم می‌کنم از باب الجواد(ع) وارد حرم شوم، چراکه با توجه به عشق و ارادتی که حضرت به فرزندش جوادالائمه(ع) دارند و مطمئن هستم دست خالی از این بارگاه مرا راهی نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: به همه نیز توصیه می‌کنم بدون نیت از باب الجواد(ع) وارد حرم نشوند، چراکه اینجا باب المراد است و به این اعتقاد دارم که توجه امام رضا(ع) به زائرانی که از این درب وارد حرم می‌شوند، مضاعف است.

باب الجواد(ع) قرار ماست

یکی از خدام حریم رضوی نیز در مورد فلسفه ورودی باب الجواد می‌گوید: در روایات داریم که حاجات دنیوی را از جوادالائمه(ع) بخواهید و بسیاری از افراد با این اعتقاد از این درب وارد حرم می‌شوند، البته ورودی باب الجواد(ع)  حال و هوای خاصی دارد و زائران زیادی را می‌بینم که با نیت برآورده شدن حوائج و گره گشایی از درب باب الجواد(ع) وارد حرم می‌شوند.

باب الجواد(ع) قرار ماست

محمدحسن زائری که با همسر و دو فرزند خردسالش از یزد زائر امام رضا(ع) شده است، می‌گوید: هر وقت امام بطلبد من زائر می‌شوم و همه درددل‌های خود را با امام در میان می‌گذارم.

سحر زائری از بوشهر می‌گوید: سال گذشته در ایام فاطمیه و امسال در ایام ولادت قسمت شد زائر شوم، من ارادت خاصی به جوادالائمه(ع) دارم و مطمئنم هر وقت از حضرت کمک بخواهم حضرت مدد می‌رساند و من نیز برای خشنودی حضرت ذکر می‌گویم.

باب الجواد(ع) قرار ماست

محمدمهدی زائر دیگری از اهواز در ادامه در خصوص حس و حالش از مسیر باب الجواد(ع) می‌گوید: معمولا سالی چند بار به پابوسی حضرت مشرف می‌شوم و با نیت قلبی از ورودی باب الجواد(ع) وارد آستان مقدس می‌شوم، چون طبق گفته علما و بزرگان دین وقتی حضرت رضا(ع) را به مادرش فاطمه زهرا(س) و فرزندش جوادالائمه(ع) قسم دهیم بدون شک مورد محبت امام قرار می‌گیریم و در باب الجواد(ع) تداعی کننده نام حضرت جود و کرم جواد الائمه(ع) است.

باب الجواد(ع) قرار ماست

رقیه سادات از فومنات که حدود ۸۰ سال دارد با زحمت راه می‌رود و فرزندانش برای راه رفتن به او کمک می‌کنند، در یک گوشه برای استراحت می‌نشیند و به سراغش می‌رویم تا از حس و حال زیارت بپرسیم، نفس‌هایش کم شده و آهسته صحبت می‌کند و می‌گوید: امام رضا(ع) مرا طلبیده و من پس از ۱۰ سال است که به حرم مشرف شده‌ام از اینکه در ایام تولد امام جواد(ع) اینجا هستم خوشحالم این لطف امام رضا(ع) است.

وی ادامه می‌دهد: به همه نیز توصیه می‌کنم بدون نیت از باب الجواد(ع) وارد حرم نشوند، چراکه اینجا باب المراد است و به این اعتقاد دارم که توجه امام رضا(ع) به زائرانی که از این درب وارد حرم می‌شوند بیشتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha