• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402110201378
  • خبرنگار : 30165

رییس بنیاد علم ایران خبر داد

افزایش سقف حمایت‌های بنیاد علم ایران تا ۴.۵ میلیارد تومان

مدیر بنیاد ملی علم ایران با بیان اینکه سقف حمایت‌های این بنیاد امسال نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، گفت: سقف حمایت‌ها از ۱۸۰ میلیون به ۴ و نیم میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش ایسنا، علی محمد سلطانی در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز اموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری که امروز دوشنبه دوم بهمن در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه بنیاد علم، نسل دوم صندوق پژوهش و فناوری کشور است، گفت: این بنیاد مشتاق طرح‌های شاخص دانشگاه‌های کشور است.

وی در مورد تعداد طرح‌های بنیاد علم ایران، اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۲۶۰۰ طرح ورودی و ۸۰۰ طرح تصویب شده داشته‌ایم. البته وقتی طرح‌ها بیشتر می‌شود داوری‌ها هم سخت گیرانه تر می شود ولی سعی داریم شاخص‌ترین پژوهش‌ها را حمایت کنیم. 

سلطانی چشم‌انداز مطلوب طرح‌های پژوهشی را برشمرد و گفت: چشم انداز یا دلیل تصویب طرح‌ها ۳ مورد است؛ توسعه پژوهش‌های جدید علمی توسط ایرانیان، حل مساله بر اساس پژوهش و رقابت شرکت‌های دانش بنیان برای پژوهش و اختصاص درصدی از درآمد خود به تحقیق و توسعه.

وی با بیان اینکه سقف حمایت‌ها امسال نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، گفت: سقف حمایت‌ها از ۱۸۰ میلیون به ۴ و نیم میلیارد تومان رسیده است. بنیاد علم فراخوان‌هایی بر اساس اسناد بالادستی اعلام می‌کند، بر ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز تاکید داریم، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بازار و تحقیق و توسعه نیز مد نظراست که آن را به دانشگاه‌ها ارجاع می‌دهیم.

* ۸۰ درصد از حمایت‌های بنیاد علم بر اساس نیازهای کشور است

وی خاطرنشان کرد: در ساختار جدید بنیاد ملی علم ۲۰ درصد حمایت‌ها مستمر و به صورت افقی است؛ ولی ۸۰ درصد از حمایت ها بر اساس نیازهای کشور و فراخوان ها خواهد بود.

سلطانی ادامه داد: برنامه‌ها و فراخوان‌های بنیاد علم در سایت اطلاع‌رسانی می‌شود. برای نمونه در حوزه‌های انقلاب زیستی، در حوزه کوانتوم و در حوزه پژوهش‌های علوم انسانی در زمینه‌های وحدت ملی، هویت ملی ایرانیان، فضای مجازی و سرمایه اجتماعی فراخوان داشته‌ایم. 

مدیر بنیاد ملی علم ایران در مورد دیگر فراخوان‌های بنیاد علم توضیح داد: مساله مهم تاب‌آوری شهری با نگاه سیستمی، تدوین برنامه مساله تورم بر اساس نگاه نظام‌مند، جمعیت و ملاحظات مربوط به آن و تدوین از دیگر فراخوان‌هایی است که طی سال اعلام کرده‌ایم یا در آینده فراخوان آن را اعلام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: طرح‌های پژوهشی چند تخصصی هم داشته‌ایم که طرح ها تا سالی یک میلیارد تومان حمایت می‌شود؛ ولی حداقل ۳ استاد برجسته از رشته‌های مختلف باید آن را ارائه دهند. این فراخوان هم‌اکنون باز است.

به گفته سلطانی؛ پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش بنیان نیز شکل دیگری از حمایت‌های ماست. ۱۸ فراخوان در این شاخص داشتیم که ارزش کلی آنها ۵۵ میلیارد تومان است‌.

مدیر بنیاد علم ایران با اشاره به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها گفت: اگر دانشگاهی با تایید هیات رئیسه و هیات امنا ماموریتی تعیین کند، از آن ماموریت حمایت می‌کنیم، به شکلی که استادان برجسته آن دانشگاه نیز در این طرح‌های ماموریت‌گرایی حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر همکاری‌های بین‌المللی محققان ایرانی و خارجی گفت: از تحقیقات پایه و کاربردی ایران/چین، ایران/روسیه و ایران/ازبکستان تا ۵۵ میلیارد تومان حمایت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha