• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402110201463
  • خبرنگار : 71415

دفاع کره شمالی از توسعه نظامی خود

دفاع کره شمالی از توسعه نظامی خود

دیپلمات ارشد دولت کره شمالی در یک سخنرانی از حق کشورش برای افزایش توانمندی‌های نظامی در مواجهه با «خطر آمریکا و پیروانش» دفاع کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه دولتی «رودونگ سینمون» وابسته به حزب حاکم کره شمالی امروز دوشنبه گزارش داد، «کیم سون گیونگ»، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در سخنرانی در جریان اجلاس اخیر جنبش عدم تعهد که از ۱۵ تا ۲۰ ژانویه در اوگاندا برگزار شد تاکید کرد عملکرد کشور وی «کاملا مطابق» مواضع سازمان جنبش عدم تعهد از جمله مخالفت قاطع با هر گونه نقض حقوق حاکمیتی کشورها است.

به نوشته این روزنامه این دیپلمات ارشد دولت کره شمالی اظهار کرد: «وضعیت حادی که پیش آمده این نیاز را ایجاد می‌کند که کره شمالی روند تکمیل توانمندی‌های جنگی مغلوب کننده و آمادگی نظامی کامل و جامع خود را در راستای بازدارندگی نسبت به هر شکلی از تحریکات و اقدامات دشمنانش همچنان که تجاوزگری آنها تشدید می‌شود ادامه داده و تسریع کند.»

کره شمالی روز جمعه گذشته ادعا کرد یک سلاح هسته‌ای زیردریایی با نام «Haeil-۵-۲۳» را در پاسخ به رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا، ژاپن و کره جنوبی آزمایش کرده است. کره شمالی حدود یک هفته پیش نیز دست به پرتاب آزمایشی آنچه که موشک جدید «هایپرسونیک با سوخت جامد» خواند زد.

کیم سون گیونگ در حاشیه اجلاس اعضای جنبش عدم تعهد با «سرگئی آلینیک»، وزیر امور خارجه بلاروس و «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار داشت.

دولت بلاروس اعلام کرد کیم و آلینیک پس از آنکه «آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس سپتامبر سال گذشته میلادی برای تشکیل یک شراکت سه جانبه بین روسیه، بلاروس و کره شمالی ابراز تمایل کرد به بحث درباره «تشدید همکاری دوجانبه» پرداختند.

کرملین نیز در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد ورشینین با این مقام و دیگر نمایندگان کره شمالی درباره «فشار اجتماعی-اقتصادی کشورهای غربی» و «مداخله آنها در امور داخلی کشورهای دیگر که ناقض اصول منشور سازمان ملل است» گفتگو کرد.

«گابریلا برنال»، تحلیلگر امور کره در دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول گفت، این سخنرانی کیم سون گیونگ در اجلاس جنبش عدم تعهد بازتاب دهنده بینش رهبران کره شمالی در حوزه امور خارجه است.

برنال به شبکه «ان.کی نیوز» گفت: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مشخصا در سخنرانی‌های اخیرش تاکید کرده که نیتش تقویت روابط با دیگر کشورهایی که با امپریالیسم می جنگند است. بنا براین شرکت کره شمالی در اجلاس همچون اجلاس جنبش عدم تعهد یکی از راه‌های حصول این هدف است.

او اضافه کرد: «این اتفاق همچنین نشان‌های از تلاشهای فعالانه کره شمالی برای شروع مجدد فعالیت‌های دیپلماتیکش در خارج بوده و این پیام را می‌دهد که با وجود تعطیلی اخیر چند سفارتخانه این کشور همچنان روند تقویت روابطش با کشورهای همفکر با کره شمالی ادامه می‌یابد.»

کیم جونگ اون در یک نشست حزب حاکم کره شمالی در پایان سال گذشته میلادی وعده داد ائتلاف‌های پیونگ یانگ با «کشورهای مستقل و ضد امپریالیستی» به ویژه کشورهای مخالف با آمریکا را تقویت کند.

جنبش عدم تعهد ابتدا در سال ۱۹۶۱ با هدف حمایت از منافع کشورهای  در حال توسعه در طول دوران  جنگ سرد تاسیس شد.

کره شمالی در سال ۱۹۷۵ در زمان اوج نفوذ جهانی جنبش عدم تعهد به این سازمان پیوست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha