• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1402110201550
  • خبرنگار : 30057

در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها اعلام شد

صندوق نوآوری در حمایت از طرح‌ها ادعای مالکیت مادی و معنوی ندارد

صندوق نوآوری در حمایت از طرح‌ها ادعای مالکیت مادی و معنوی ندارد

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه این صندوق در حمایت از طرح‌ها ادعای دریافت مالکیت مادی و معنوی ندارد، گفت: به منظور منتفع شدن اعضای هیات علمی، دانشگاه‌ها در طرح‌ها ۲۵ درصد از حقوق مادی را دریافت کنند.

یه گزارش ایسنا، قربان زرین در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: این صندوق تنها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده است و حتما یک شرکت و یا شتابدهنده دانش‌بنیان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی که قرار است تحت حمایت صندوق درآید، ذی نفع باشد.

وی ادامه داد: برای حمایت از چنین طرح‌هایی قرارداد سه جانبه‌ای میان صندوق نوآوری، شرکت و مدیر آن هسته پژوهشی و یا دانشگاه منعقد می‌شود.

قربانی با بیان اینکه حمایت ما از این طرح‌ها به غیر از تجهیزات، شامل خرید مواد اولیه و غیره می‌شود، اظهار کرد: پیش‌فرض ما بر این است که هسته‌های فناور، تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارند و برای پیشبرد اهداف طرح‌ها در اختیار هسته‌ها و تیم‌های فناور قرار می‌گیرند.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی، تاکید کرد: در این همکاری صندوق نوآوری هیچ ادعای مالکیت فکری و معنوی روی طرح نخواهد داشت و الزاما مالکیت فکری باید بین هسته پژوهشی و شرکت فناور توافق شود. 

وی با بیان اینکه اولویت ما در صندوق تجاری‌سازی طرح‌ها است، ادامه داد: معمولا ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های پژوهش از سوی صندوق و ما بقی آن از سوی شرکت دانش‌بنیان پرداخت می شود. سقف این کمک از سوی صندوق ۵۰۰ میلیون تومان است و به طور کلی حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه‌های پژوهشی است.

قربانی، مالکیت معنوی طرح‌های تحقیقاتی را مشترک دانست و گفت: در حوزه مالکیت مادی شرکت باید با توافق طرفین باشد، می‌تواند ۱۰۰ درصد در اختیار شرکت‌ها باشد و یا عضو هیات علمی می‌تواند درخواست بخشی از مالکیت مادی را داشته باشد.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود حداقل ۲۵ درصد از مالکیت مادی طرح در اختیار اعضای هیات علمی باشد، یادآور شد: این می‌تواند برای آینده تجاری‌سازی مهم باشد است تا اعضای هیات علمی از آن منتفع شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha